Войната в Украйна идва, за съжаление, точно в момента, в който започнахме да излизаме от кризата с COVID и затрупа ефекта на възобновяването на цялата ни индустрия, включително и по работата с инфраструктура. Войната води до инфлация във вече налятата инфлация в системата на икономиката. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството и вицепремиер Гроздан Караджов в "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ.

COVID почти спря доставките на основни суровини. Създаде много сериозна инфлация за миналата година. Надявахме се, че ще се отървем от това зло. Войната в Украйна спря редица доставки на материали, на суровини основно и техните цените скочиха страшно много, каза министър Караджов.

Той определи строителния сектор като най-засегнат от инфлацията.

"В строителния сектор това се отрази най-драматично. Няма друг сектор, който да е ударен толкова силно от инфлацията, колкото строителния", добавя министърът.

Над 40% е увеличението на цената на желязото, допълни Караджов.

Може да си представите, че 1 инвестиран лев е имал една тежест, сега той е с минимум 25% надолу, твърди вицепремиерът.

Според него единственият начин да спасим паритета на лева е с инвестиция в инфраструктура. 

В срок не повече от месец трябва да се внесе решение в НС на забавените проекти заради ин хаус процедури, категоричен е Караджов.

Час по-скоро трябва да влагаме всички левове в инфраструктурни проекти, които никога повече няма да са толкова евтини, все по-скъпо ще става, обясни министърът.

Трябва да бъде разплетен този възел с АМ "Хемус". Най-вероятно за 7, 8, 9-ти ЛОТ трябва да бъде обявен отделен конкурс съгласно ЗОП и да победи най-добрата оферта. ЛОТ-овете от 1 до 6, по които има конкретни чертежи, са изключително важни, обясни Караджов. Цялата магистрала може да стане до 2027 година, няма да има никакво забавяне, категоричен е той.

"Хемус", въобще ин хаус-ите са едно минно поле. Заобиколени са обществените поръчки и без конкурс са възложени едни 4 милиарда работа. Сега аз и колегите ми се опитваме много внимателно да се движим по това минно поле. Ето защо много внимателно изследваме рисковете, допълни Караджов.

Регионалният министър коментира и проблемите със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле: "Драма голяма е там. Ние имаме веднъж екооценка, имаме действащ ОВОС и избрани изпълнители за строителство и надзор. И сега седим и разговаряме с едни работни групи по т.нар. Бернска конвенция, която има препоръчителен характер. Така че, ако екологията ни разреши, всичко може да започне утре".

Строителството да започне сега е и най-добрият вариант от икономическа гледна точка, тъй като офертите са на старите цени, допълни Караджов.

Вицепремиерът коментира и темата има ли напрежение в управляващата коалиция. Според него по-истинската политика е когато има спорове и разногласия.

Правителството в крайна сметка обаче, взема прагматични решения извън партийните пристрастия. Ползата е за народа, категоричен е Гроздан Караджов.

Над 2,5 млрд. лв. са в бюджета на министерството, извън тях са средствата по Плана за възстановяване и развитие, най-вероятно говорим за удвоен бюджет, допълни регионалният министър.