МРРБ: До момента ангажиментите по него се  изпълняват, не можем с бърза ръка да го прекъснем само защото се е появило съобщение за нередности

МВР дава на прокуратурата бившето ръководство на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) заради сделка за толсистемата, а фирмата изпълнител, че е предоставила нерегламентиран достъп до нея на подизпълнител.

Проверката на полицията е започнала през октомври 2021 г. Става дума за втория договор на австрийската компания “Капш” с АПИ.

Първият е за изграждането на толсистемата през 2018 г. и е на стойност 180 млн. лв. В края на 2020 г. ръководството на пътната агенция сключи договор за мониторинг, поддръжка, надграждане с нови функционалности на системата за събиране на такси. Той е за 60 месеца, а цената - 136 млн. лв., подписан е с поръчка с директна покана към “Капш”. Под документа стои подписът на бившия председател на управителния съвет на пътната агенция Георги Терзийски.

За първите две години на “Капш” са плащани по 2,5 млн. лв. на месец. След това започват да се превеждат по 2,1 млн. лв. - с 400 хил. лв. по-малко, и то за едни и същи дейности. Според проверяващите от Икономическа полиция това е едно от основанията да се счита, че договорът е неизгоден за държавата. Още през юни м.г. служебният регионален министър Виолета Комитова критикуваше работата на толсистемата и договорите с консорциума.

Проверката на полицията е показала и друга нередност - предоставен е достъп до информационната система на подизпълнител на “Капш”. Клауза за ползването на такъв обаче в договора няма, категорични са инспекторите от Икономическа полиция, които са разследвали случая. Затова подизпълнителят се явявал неоторизиран за работа с информационната система.

Освен това от “Капш” не са изпълнили и задълженията си да обучат специалисти, които да работят с толсистемата, за чиято дейност са наели подизпълнител.

“За мен е известно облекчение това, че най-после прокуратурата се заема със случая, и да приключваме с темата за този договор, който продължавам да смятам, че беше крайно необходим”, коментира пред “24 часа” проф. Олег Асенов, който бе шеф на толсистемата и зам.-председател на АПИ по време на сключването на втория договор. Той отказа да даде подробности за разпитите в полицията, защото е подписал декларация да не разгласява информация.

Междувременно от изявление на зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Явор Пенчев стана ясно, че в действителност договорът е сключен с консорциум от четири фирми, водени от “Капш”. Пенчев избегна отговора на въпроса дали набеденият от полицията подизпълнител не е някоя от трите останали фирми в този консорциум, но заяви, че според ведомството договорът се изпълнява.

“Всеки месец изпълнителят предоставя месечен отчет за свършеното и тези отчети се приемат от ръководството на АПИ, значи договорът се изпълнява. В него има клауза, че може да бъде прекъснат при съществено неизпълнение на изискванията, но поне до момента такова не сме установили”, каза Пенчев.

Самото МРРБ е създало две работни групи, едната от които е за проверка на юридическите обвързаности на Националното толуправление, но до момента те не са приключили работата си. Не е готов и одитният доклад на Сметната палата на толсистемата, възложен ѝ от парламента.

“Не можем на бърза ръка да прекъснем договор само защото някой е съобщил за нередности. Толсистемата е важна, трябва да е ясно кой ще поеме поддръжката ѝ, кой ще съхранява информацията, голяма част от която е чувствителна”, каза Пенчев.

По последни данни приходите от толтакси и винетки, които се събират с помощта на системата, са 419 млн. лв. за цялата 2021 г. През предходната 2020 г. бяха 378 млн. лв.