Писма за летищата ще получат и други кметове - примерно на Сливен и Стара Загора, каза министърът на транспорта
Всеки да си прави проверките извън ГКПП-ата, а е на самата бразда, за да се ускори преминаването. Обикалям като Левски по границите, заяви той
Новите влакове, които ще бъдат купени с европейски пари от плана за възстановяване ще отидат при този, който спечели договора за обществена услуга. Това поясни пред транспортната комисия в парламента министърът на транспорта Николай Събев.
Договорът на БДЖ изтича в края на 2024 г., а за нов ще бъде обявена процедура. В плана за възстановяване е записано, че с европари ще се купят 35 едноетажни и 7 двуетажни електрически мотриси за 160 км/ч за крайградски превози. 20 влака за скорост от 200 км/ч ще са за основните направления в страната. Ще се обяви и поръчка за 18 електрически акумулаторни маневрени локомотиви.
1,022 млрд. лв. е инвестицията в нови влакове, по плана за възстановяване е 665,98 млн. лв., останалите 355,82 млн. са съфинансиране. Срокът за изпълнение е 2022-2026 г.
Събев поясни пред депутатите, че бенефициент на европейските пари е министерството на транспорта. Компанията, която спечели поръчката за нов договор за обществена услуги ще получи влаковете, но за ползване, те си остават държавна собственост. Тя ще поеме и ангажимент за обслужването и сервиза им. "Надявам се това да е БДЖ", каза той и продължи с темата за обединяването на пътнически, товарни превози и на холдинга в Национална компания БДЖ. В момента пътническият превозвач не е в състояние да спечели договора, но затова се правели реформите.
Събев, като предприемач, заяви, че не вярвал някога да е в ситуация да благодари на български синдикати, след като като собственик на фирма, не ги е допускал. Пред депутатите той заяви, че основните препятствия да бъдат оздравени максимално бързо железниците не са българските синдикати, а е българската администрация. Той каза, че правят всичко възможно да ги преодолеят, ще бъдат правени още кадрови промени и не напразно чакам експерти отвън.
Събев беше попитан и за писмата му до кметовете на Русе и Бургас, с които иска летището при с. Щръклево, както и бившето военно в Равнец да бъдат прехвърлени на министерството на транспорта. Той заяви, че такива писма ще получат всички кметове, на чията територия има летища, като спомена Сливен и Стара Загора.
По повод Равнец, той заяви, че е имало подобна ситуация в Силистра, където на терените на бившето летище частен предприемач ще прави фотоволтаичен парк, но там нещата били негов "последен вопъл" (има предвид писмото си до кмета), тъй като този терен отдавна е частен имот. Министърът заяви, че знае колко струва правенето на едно летище "и като сложим анкерни болтове с пистата е приключено", каза той, имайки предвид идеята за инвестиция във соларна централа и завод за водород на терена на площадката при Равнец.
Депутати от ДПС го запитаха за отварянето на Маказа и ангажимента на ГКПП-то да бъде сложен кантар, за да се мерят камионите. През лятото пунктът бил натоварен и имало огромни опашки. Ако бъдат отклонени камиони от Кулата за преход към Маказа, преминаването ще бъде затруднено.
Събев заяви, че България няма транспортен проблем, а логистичен и акцентът в работата на ведомството му щяла да бъде свързаността, а той като Левски обикалял по границите. С Гърция според министъра трябва да се отворят още Рудозем-Ксанти, Златоград-Термес, а не всичко да се струпва на Кулата-Промахон.
Събев отново разказа за намерението от ГКПП-ата да излязат всички служби, които нямат отношение към граничния преход. Имало разбиране от МВР, митници, автомобилна администрация, регионалното министерство техните служби да правят проверките си извън пунктовете, а не на самата бразда.
Накрая министърът помоли депутатите да му стискат палци, тъй като отива на среща с телекомите. "Ще им обясня, че никой никога не е имал намерение да прави държавен телеком”, заяви той.