„Да предотвратим и намалим пластмасовите отпадъци трябва да бъде наш основен приоритет. В Европейския съюз трябва да засилим амбицията си в тази посока, още повече че количеството на пластмасовите отпадъци продължава да расте.“ Това заяви вицепремиерът по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов на официалното представяне на инициативата „ПЛАСТИК ПАКТ България“, която обединява браншови организации, фирми и държавни институции с цел намаляване на отпадъците от пластмасови опаковки и оползотворяване на пластмасата като суровина в кръговата икономика на България, съобщиха от екоминистерството.

Министърът посочи, че годишното световно производство на пластмаса се е увеличило от 2 на 380 милиона тона от 1950 г. насам и се очаква да се удвои до 2035 и да се увеличи почти 4 пъти до 2050 г. „Преходът към кръгова икономика ще е системен, всеобхватен и радикален – както в ЕС, така и извън него. Поставили сме си амбициозни цели по отношение на кръговостта и управлението на отпадъци, в т.ч. и отпадъците от пластмаси. За ЕС от общия брой за всички опаковки до 2025 г. да стигнем 65% повторна употреба, а 2030 г. – 70%. За пластмасата целта за повторна употреба към 2025 г. е 50%, а към 2030 г. – 55%. Тези амбициозни цели са постижими само при постигане на съгласуване и добро партньорство между държавата, бизнеса, неправителствения сектор, местната власт, научните и другите заинтересовани страни на всички равнища – европейско, национално, регионално и местно“, каза още той.

Министър Сандов цитира проучване на Кеймбридж Иконометрикс от 2018 г., в което се прогнозира, че прилагането на принципите на кръгова икономика във всички сектори на икономиката на ЕС може да повиши растежа на европейския БВП към 2030 г. с още 0,5%, като генерира около 700 000 нови работни места. Само за 5 години - между 2012 г. и 2018 г. - броят на работните места в ЕС, свързани с кръговата икономика, се е увеличил с 5% и достига 4 милиона.

Министърът отбеляза като похвално, че бизнесът, воден от изискванията за разширена отговорност на производителя, но и от съзнанието да допринася за по-чиста околна среда и по-добри условия на живот, сам е инициатор на подобни инициативи.