Няма ясни индикации, че са източени лични данни при хакерската атака на "Български пощи". „Ако бяха източени лични данни, най-вероятно за това време вече щеше да бъде поискан откуп за отключването на криптираните данни. Такъв опит не е правен, заяви Васил Величков – съветник по киберсигурност на вицепремиера Калина Константинова пред Би Ти Ви.
Но пък и от друга страна пощите нямат системи, които да засекат такова нещо. В крайна сметка в пощите няма чак толкова чувствителни лични данни, както например в НАП, добави той.
Щетите от хакерската атака на „Български пощи“ са сериозни, тъй като след като е била активирана атаката са засегнати почти всички външни и вътрешни системи, които обслужват най-различните услуги и дейности в пощите – международни пратки, вътрешни пратки, пощенски записи и плащане на сметки, каза Величков.
Той обясни още, че са засегнати всички най-важни сървъри и голяма част от работните станции, пръснати из страната в хиляди локации. Според Васил Величков с години е пренебрегвано положението със сигурността и опазването на личните данни.
„Още януари беше направен анализ на състоянието и беше идентифицирана нуждата от голям проект за модернизация и за дигитализация на „Български пощи“ и включително за подновяване и освежаване на част от клоновата мрежа. За съжаление обаче това нещо нямаше как да се случи за един или два месеца хората може би не са наясно, че за да се стартира такъв проект, след като бъде осигурено финансирането отнема от 6 месеца до 1 година да се проведат обществени поръчки
и след което 6 месеца до 1 година или две години да бъдат изпълнени те, обясни съветникът.
На пощите не са изплатени над 30 и няколко милиона лева компенсации, забавени с години и те са в много тежко финансово състояние, уточни още Величков. По думите му загубите нарастват през годините.