НАСА планира да използва последователно космическите кораби на "Спейс Екс" и "Боинг" за превоз на астронавти до Международната космическа станция (МКС), заяви ръководителят на програмата за търговски полети на американската космическа агенция Стив Стич на пресконференция, предавана на сайта й.

Пресконференцията беше посветена на предстоящото тестово безпилотно изстрелване на капсулата "Старлайнър" на компания "Боинг".

По думите на Стич има редица разлики в дизайна на "Старлайнър" и "Дракон" на "Спейс Екс". И двата кораба обаче са доста сходни по отношение на това как отговарят на изискванията на НАСА за превоз и връщане на екипажа от МКС.

"И двата космически кораба могат да приемат екипаж и скафандри и са предназначени да доставят товари до МКС", заяви Стич. "Те също така напълно отговарят на изискванията на НАСА" за осигуряване на безопасността на екипажите, както по време на полета до орбиталната станция, така и докато са на МКС", допълни той.

"В дългосрочен план очакваме, че след сертифицирането на "Старлайнър" компания "Боинг" ще превозва веднъж годишно астронавти до МКС, а друга мисия ще бъде изпълнена с помощта на космическия кораб "Дракон" на "Спейс Екс", отбелязва Стив Стич.

Ръководителят на програмата за търговски полети на НАСА допълва, че след безпилотното тестово изстрелване на "Старлайнър" от Флорида към МКС на 19 май е планиран още един изпитателен старт, този път с екипаж.

"След тези две изстрелвания ще започне процесът за окончателно сертифициране на кораба, след което ще отредим на "Старлайнър" най-близкото място в графика на полетите до МКС", каза Стич.

Първият изпитателен полет на "Старлайнър" беше направен през 2019 г., когато корабът едва се размина с катастрофа заради проблем със софтуера. Капсулата трябваше да се върне на Земята преждевременно, без да достигне МКС.

Планираният за август миналата година тестов полет беше отменен в последния момент заради проблеми с клапаните на двигателите, които останаха затворени по време на финалните проверки на стартовата площадка.

От "Боинг" установиха, че тази неизправност е причинена от проблем с влагата, която, взаимодействайки с окислителя в системата, е образувала азотна киселина, допринесла за блокирането на клапаните.

Капсулата "Старлайнър" с тегло 13 тона е предназначена за седемчленен екипаж и автономен полет с продължителност 60 часа.

Компания "Спейс Екс" от своя страна досега е транспортирала повече от 20 души до МКС със собствения си космически кораб "Дракон", предава БТА.