Дружеството сви тройно печалбата си през 2021 г.
След двумесечни конкурсни процедури, едната от които още не е приключила напълно, държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД се сдоби с ново ръководство, което е третото поред за последното полугодие.
Тримата представители на държавата в 5-членния борд на директорите ще са Людмила Василева, Димитър Пенев и Георги Попов, като Людмила Василева е избрана и за изпълнителен директор. Тези промени все още не са изпратени за вписване в Търговския регистър,
последните, отбелязани в делото на фирмата промени, са тези от февруари, когато принципалът - регионалният министър Гроздан Караджов, назначи избрани от него членове на борда до провеждането на конкурс.
В него са участвали 26 кандидати, които трябваше да представят концепция за управление на държавното дружество за пет години. С избраните на 30 и 31 март имаше събеседване.
Двама от тримата нови представители на държавата в борда - Людмила Василева и Георги Попов, не са специалисти по строителство или пътища. Василева е с висше образование по счетоводство и контрол, а Попов е магистър по право от ЮЗУ “Неофит Рилски” в Благоевград с опит в обществените поръчки на различни предприятия. Той беше народен представител от “Има
такъв народ” в предишните два парламента.
Третият - Димитър Пенев, е завършил ВИАС (днес - УАСГ) със специалности “Строителен инженер” и “Пътно строителство” и е работил по редица обекти включително и пътни в България и в чужбина.
Агенцията за публичните предприятия и контрол бе започнала през февруари конкурс за избор на останалите двама членове на борда на директорите, които се водят “независими членове”. Той приключи преди две седмици, но МРРБ не призна резултатите,
тъй като се явили само 6-има кандидати, а оценките, които получили, не били оптимални. Конкурсът ще се проведе отново, съобщиха вчера от МРРБ.
Новото ръководство поема “Автомагистрали” ЕАД в една от най-трудните години, откакто предприятието съществува.
Според последния годишен отчет през 2021 г. фирмата има едва 4,8 млн. лв. печалба, която е почти три пъти по-ниска от печалбата ѝ през предишната 2020 г., когато е била 11,1 млн. лв.
Това се случва независимо че приходите на фирмата през 2021 г. са били близо половин милиард лева - 419 млн. лв. Фирмата печели както от собствените си договори за текущ ремонт и поддръжка на почти всички магистрали в страната, така и от разликата между онова, което държавата чрез АПИ ѝ плаща за доизграждането на “Хемус”, и парите, които тя плаща на строителните фирми, от които наема механизация, работна ръка и материали.
През 2021 г. “Автомагистрали” е имала разходи за 413 млн. лв., докато през предната година те са били само 263 млн.
От отчета не става ясно кога точно са правени повечето разходи, а фирмата имаше едно ръководство почти до средата на годината и съвсем друго - след като служебното правителство дойде на власт.