Дългоочакваната железопътна линия в Лондон на стойност $ 24 млрд. най-накрая отвори врати за пътници във вторник, 24 май. Отлаганият проект предлага по-бързи пътувания от летище Хийтроу и Бъркшър на запад до Есекс на изток през серия от нови, дълги тунели под британската столица, предаде Ройтерс.
Железопътната линия се казва "Елизабет", в чест на кралица Елизабет II, и се очаква да превозва по 200 млн. души годишно. Тя ще увеличи и жп капацитетът на Лондон с 10%, според правителствената агенция Transport for London (TfL).
Кметът на Лондон Садик Хан и началникът на транспорта в столицата Анди Байфорд пътуваха с първото влакче, което отпътува рано сутринта от Падингтън, най-западната спирка от линията, която се намира в центъра на столицата. Те бяха придружени от стотици ентусиасти на железопътния транспорт.
„Трябва да сме невероятно горди с тази фантастична нова линия, тя е подходяща за XXII век“, заяви Хан. „Влакът е просторен, безшумен, удобен; това е промяната на играта, от която се нуждаехме.“
Строителството започна преди повече от 12 години, като беше считано за най-големия инфраструктурен проект в Европа по онова време. През 2010 г. беше предвиден бюджет от $ 18,5 млрд. и трябваше да бъде финализиран и открит през декември 2018 г.
Забавен заради проблеми с тестването на безопасността и системите за сигнализиране, дори преди началото на ковид пандемията, железопътната линия отвори врати с 3 години и половина закъснение и над $ 5 млрд. допълнителни средства от предвидените в бюджета. Общата стойност на новаторския проект е рекордна - $ 23,6 млрд.
Пътниците ще могат да се прикачат от лондонското метро, заради което новата линия ще бъде изобразена и на картите на най-старата подземна пътническа железница в света.
Мащабът му обаче изпреварва този на метрото.
Влаковете са от клас 345, т.е. са повече от един и половина пъти по-дълги спрямо тези на метрото, могат да превозват до 1500 пътници - 450 седящи места, разположени в 7 или 9 вагона. Освен това са доста икономични.
Колин Келсо, 18-годишен фен на железопътния транспорт, пътува от Глазгоу, за да изпробва дебютната услуга. „Никога не съм успявал да обясня защо съм влюбен във влаковете, но да кажа, че съм бил първият човек, изпробвал тази нова инвестиция, която предполагам струва няколко милиона паунда, това определено е постижение” каза той.
Първоначално 12 влака на час ще се движат във всяка посока и ще стигат до средната част на линията, която включва 21 километров тунел, свързващ Падингтън на запад с Канари Уорф и Аби Лууд на изток.
По-късно през годината централната част ще бъде свързана с клонове на запад и изток, което ще позволи на услугите почти да се удвоят, според TfL.