Турските камиони ще плащат ДДС, ако вицето Асен Василев разреши
Увеличение на толтаксите и на обхвата на пътищата, за които те ще се събират, все пак ще се въведе от 1 юли т.г., но държавата склони на една от общо шест отстъпки, за които превозвачите настояваха.
Браншът настояваше поскъпването да не се въвежда наведнъж, а поетапно. Поскъпването за камионите и автобусите, което се предвиждаше да е средно 2,6 пъти, се разделя на две части. От 1 юли т.г. таксите ще се увеличат само с половината от предвижданото, което е около 30%, а остатъкът се оставя за 1 януари догодина, стана ясно от думите на вицепремиера и регионален министър Гроздан Караджов по време на поредна среща с бранша в понеделник.
Увеличението на таксите е такова, че най-голямо е то за най-тежките камиони. Например тир 12 тона, който е плащал досега между 23 и 42 лв. в зависимост от екокатегорията си, за да пропътува разстоянието между София и Бургас по “Тракия”, по новите тарифи ще плаща вече между 99 лв. и 115 лв. Сумата ще е такава обаче след Нова година.
Други две искания на бранша - да се въведе ДДС върху толтаксите и да се правят отстъпки за над 3 хиляди пропътувани километра на година, ще бъдат удовлетворени само ако вицепремиерът и финансов министър Асен Василев разреши. Разговори с него обаче ще се водят, след като приключи актуализацията на бюджета, каза Гроздан Караджов.
Според българското законодателство ДДС не може да се събира върху такси, данъци и други подобни плащания, които не са нито стока, нито услуга.
Далечната цел на превозвачите всъщност не е да плащат с 20% повече за преминато разстояние. Те ще си възстановят платения налог, ако такъв изобщо се въведе, същото ще важи и за всички превозвачи от страни от ЕС. Единствените, които ще са потърпевши, ще са превозвачите от трети страни, т.е. от Турция, които няма да могат да се възползват от този данъчен кредит. Същото ще важи и за превозвачи от Северна Македония и Сърбия, но по българските пътища най-много са чуждите тежки превозни средства от Турция, които са и най-големите конкуренти на родните превозвачи.
Министърът обясни на превозвачите само, че за да се пипат данъчни закони, е нужно мнозинство в парламента, а и освен това няма как да се променя данъчен закон по средата на годината.
Друго искане на българските превозвачи, което също има за далечен прицел турските им колеги, беше транзитният трафик през България да се ограничи само по транзитни коридори, а минаването на такива превозни средства по други пътища да се глобява жестоко или поне да се въведат толкова високи толтакси, че да не е изгодно.
Караджов обаче отклони и това искане с мотива, че няма легална дефиниция какво е това “транзитен коридор”.
Част от превозвачите настояха по време на срещата да се наложи все пак мораториум върху вдигането на толтаксите и разширяването на обхвата на пътищата, за които се събират, докато не се въведе ДДС върху тях. Според изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев в нито една западна държава не се събират толтакси за второкласни пътища, както ще стане у нас от 1 юли. Освен това поскъпването ще утежни още повече инфлацията и ще доведе до напрежение.
Когато мине и втората част от увеличението на толтаксите догодина, ще бъде обърнато съотношението на приходите в толсистемата. Тогава тежкият трафик ще започне да заплаща 2/3 от приходите, а леките автомобили чрез винетките - 1/3, и така ще се възстанови справедливият принцип този, който ползва пътищата и руши повече, да заплаща повече, каза Гроздан Караджов.
Винетките за леките коли вече бяха намалени с десетина процента и от догодина годишната винетка вместо 97 лв. ще струва вече 87 лв.
В същото време се очаква приходите от таксите, които плащат камиони и автобуси, да се вдигнат от сегашните около 420 млн. годишно на 520 млн. лв., а по закон тези приходи служат за поддържане на пътната мрежа.