Цените на рент а кар услугите са скочили почти двойно заради недостига на коли и голямото търсене

Като истински ценови апокалипсис определят състоянието на рент а кар пазара през това лято клиенти, анализатори и водещи медии по целия свят. Сумите за наемане на автомобил са се повишили почти двойно спрямо предпандемичната 2019 година.

Според най-ново проучване наемането на кола в Европа е по-скъпо от всякога, като средната цена нараства до 402 евро на седмица в сравнение със само 233 евро през 2019-а.

Ако цените на бензина и самолетните билети не ви попречат на пътуването това лято, недостигът на коли под наем може да го направи. Или поне сериозно да промени плановете.

Повече от хиляда лева ще ви струва удоволствието да наемете автомобил в България за седмица и да минете с него около хиляда километра. Само горивото излиза минимум 200 лева, независимо дали сте налели бензин, или дизел при цени над 3,30 лева и среден разход на кола от около 7 литра на 100 км пробег.

“24 часа” провери цените на над 10 водещи рента а кар компании

за седмицата в разгара на летния сезон - от 30 юли до 5 август.

При наемане на автомобил от летище София най-евтината оферта е на мъника Volkswagen Up. Немската кола ще ви струва 309 евро със застраховка само срещу кражба. Ако искате да направите пълна защита на наетия автомобил, което се препоръчва както от специалистите, така и от потърпевши, ще ви струва още 8 евро на ден, или 24 евро на седмица. Така мъничкият фолксваген, който е подходящ най-вече за движение в града, а не за човек, тръгнал на ваканция, ще ви струва 333 евро плюс поне 100 евро за гориво, или общо 430 евро. Това е най-евтиният вариант на пазара.  

Най-добрата цена за кола от

компактния клас, рекламирана за този период, е на Toyota Corolla Hybrid с цена 558 евро за 7 дни. Пълната защита на наетия от вас японски автомобил струва още 84 евро и сумата за седмица набъбва на 642 евро без горивото. Като прибавим и него, сумата скача на 742 евро, или около 1500 лева.

Най-евтината кола с автоматик е Opel Astra за 507 евро за седмица плюс пълна застраховка от 84 евро, или почти 1200 лева без горивото.

Ако искате да се поглезите с по-широчкия Volkswagen Passat, но с ръчна трансмисия, ще трябва да заделите 1038 евро без 84 евро допълнителна застраховка за седмицата. Има и малко по-евтин вариант за наемане на кола от София, ако ползвате услугите на офис не от летището. При добър късмет обаче цените на автомобилите

няма да са по-евтини от десетина процента спрямо тези на аерогарата

и трудно ще намерите автомобил за под хиляда лева на седмица.

Направихме проверка и за някои дестинации в Западна Европа. Ако искате да наемете рент а кар в началото на август, летейки с лоукост компания до Бергамо (близо до Милано), на аерогарата най-евтиният вариант е скромния Fiat Panda за 640 евро на седмица плюс пълна защита от 70 евро, която в чужбина е повече от задължителна.

На гишетата на летището в Бергамо Volkswagen Passat с автоматик ще ви струва 730 евро плюс 70 евро за застраховка. Ако пък имате резервиран полет до Барселона и искате да наемете кола, най-достъпната опция е VW Polo за 420 евро за една седмица. Уловката е, че ако искате пълна застраховка, цената набъбва на 670 евро.

В началото на пандемията от коронавирус, през пролетта на 2020 г., всички агенции за коли под наем започнаха трескаво да продават стотици хиляди коли под наем и да затварят офиси, за да предотвратят фалита. Една от най-големите световни рент а кар компании всъщност бе близо до несъстоятелност, но успя да оцелее през лятото на 2021 г., като с останалите запаси от коли задоволиха крехкото търсене на хората. Миналата година наемането на автомобили не бе на нивата преди пандемията поради продължаващите проблеми с вируса в края на лятото и есента, но все пак имаше раздвижване.

След две години и половина ограничения заради коронавируса това лято се очаква истински туристически бум въпреки войната в Украйна, високите цени на горивата и голямата инфлация. Проблемът за тези, които искат да ползват рент а кар, е, че

в момента няма достатъчно коли под наем,

тъй като автомобилните производители все още сглобяват по-малко автомобили заради недостига на чипове и нарушения ритъм с другите доставчици. Поради това производителите вдигнаха и цените на продуктите си, като произвеждат предимно по-скъпи коли, които им носят по-голяма печалба, компенсирайки по-малкия оборот. А най-голямото търсене на коли под наем е сред малките и компактните автомобили, а не сред лимузините или огромните джипове.

В миналото рент а кар фирмите са представлявали между 7 и 12% от продажбите на автоконцерните, но делът им се е свил сега между 4 и 7% към началото на годината.

Освен това някои компании за отдаване под наем все още страдат от недостиг на персонал,

след като затвориха много от офисите си в началото на пандемията.

В резултат на това и по-евтините превозни средства са в недостиг в момента, а ако ги има, са на високи цени.

В момента няма и голям стимул за компаниите за коли под наем да предлагат повече автомобили, тъй като парите, които правят с настоящите автопаркове, до голяма степен са достатъчни.

Черни кутии в новите автомобили от 6 юли

От 6 юли тази година във всички модели автомобили, камиони и автобуси, продавани в Европейския съюз, стават задължителни редица системи. Целта на регламента на ЕС е превозните средства да станат по-безопасни. Правилата влизат в сила за новите модели, които за първи път ще бъдат пуснати на пазара в Европа, а за тези, които се продават в момента, има гратисен период до 2024 година.

От 6 юли новите модели трябва да бъдат оборудвани и с черна кутия (EDR). Тази система, която вече присъства в много нови коли, съхранява данни няколко секунди преди инцидента. Записва се информация за скоростта, положението на кормилото и дори дали автомобилът има включени фарове. Засега тези данни могат да бъдат достъпни само от държавни органи и от производителите, но не и от застрахователите. Много независими експерти протестираха срещу поставянето на черни кутии в колите, защото смятат, че производителите на автомобили са лобирали за тях заради защитаване на интересите си при злополука.

Най-противоречива е така наречената ISA система, или Intelligent Speed Assistant. Това е ограничител на скоростта, който не само предупреждава за максимално допустимата скорост, но и може да се намеси автоматично при необходимост.

Системата е в състояние, следвайки знаците на пътя или навигацията, автоматично да намали мощността на двигателя, но също така да позволява изпреварване. Тя трябва да се изключи, когато водачът натисне педала на газта. Въпреки че системата може да бъде деактивирана в менюто на всяко превозно средство, ще се активира отново всеки път, когато автомобилът бъде рестартиран.

Разпознаването на пътни знаци, круиз контролът и ограничителите на скоростта вече са познати от много модели. Задачата на ISA е да свърже системите, за да помогне на водача да спазва ограничението на скоростта. ISA трябва да разпознае текущото ограничение на скоростта чрез видеокамера или с помощта на GPS.

Системата ISA е предварително инсталирана в автомобила, собствениците не трябва да плащат за технологията през първите седем години. След това производителят може да начислява такса за услугата.

Ограничителят на скоростта ще увеличи символично цената на новите коли с до 100 евро, защото много нови модели вече имат асистенти за спазване на лентата, базирани на камера круиз контрол, разпознаване на пътните знаци и асистенти за аварийно спиране.

От 6 юли автомобилите трябва да имат задни камери, автоматично аварийно спиране, сензори за паркиране, системи за предупреждение при напускане на лентата на движение, системи за предупреждение за умора и подготовка за инсталиране на Аlcolock, която няма да позволява на водачи да шофират в нетрезво състояние. Засега устройствата за наличие на алкохол ще се разглеждат отделно от всяко национално законодателство.

Микробусите, камионите и автобусите трябва да бъдат оборудвани с контрол на налягането в гумите. Автомобилите имат тази функция от 2014 г.