Хърватия замрази цените по бензиностанциите
Цената на дизеловото гориво мина в сряда психологическата граница от 3,50 лв. за литър и средната цена вече е 3,51 лв. Под тази граница все още остават само две вериги- “Лукойл” и “Газпром”, в които дизеловото гориво въпреки повишението на цената от последните дни е съответно 3,44 лв. и 3,46 лв. за литър.
Най-скъп е дизелът в обектите на “Петрол” - 3,57 лв. за литър, в останалите цената се движи между 3,52 и 3,54 лв.
Към границата от 3,50 лв. за литър вече се е устремила и цената на най-масовото гориво - бензин А95. В бензиностанциите на “Петрол” от вчера той се продава по 3,42 лв. Висооктановият А100 отдавна се продава на цени между 3,60 и 3,85 лв. и ако тенденциите продължат, може скоро да мине 4 лева за литър.
В същото време намеренията за субсидиране с по 25 ст. на литър на горивото за крайните клиенти у нас
все още е на трупчета
Идеята бе разработена, за да мине като част от антикризисните компенсаторни мерки, които да се гласуват с актуализацията на бюджета, но до момента финансовото министерство не е съобщило по какъв начин ще се подпомагат клиентите и как ще се контролира отпускането на тази помощ. Търговците на горива, разпитани от “24 часа”, твърдят, че никой не им е съобщавал методиката, по която да включат тези компенсации в цената и как точно да ги отчитат.
С 200 млн. евро пък ще увеличи Гърция държавната помощ за скъпите горива според прогнозен бюджет на правителствената инициатива “Чек за гориво-2”, който разкри в. “Имерисия”. Очаква се бонусите да подпомогнат 3 млн. шофьори.
Основно изискване за получаване на субсидията за тримесечието юли-септември е годишният доход на семейството да е до 30 хил. евро или до 45 хил., ако се включи допълнително позволените по 3000 евро за всеки член на домакинството.
Например семейство с две деца ще има лимит на доходите от 39 000 евро, а при три максимумът ще е 42 000. Най-високият възможен е 45 000 евро и е за гърци с 4 или повече деца.
Министърът на финансите Христос Стайкурас очаква платформата за подаване на заявления да бъде отворена в края на юли.
Ще се утрои субсидията спрямо “Чек за гориво-1” за тези, които изберат дигитална банкова карта. Бонусът ще бъде 15 евро спрямо досегашните 5.
По новата схема размерът на субсидиите за автомобил в континенталната зона е 80 евро с цифровата карта и 65 без нея, а за мотоциклетите - 60 евро с картата и 45 без. В районите на островите бонусите се запазват по-високи - 100 евро с дигиталната карта и 85 без нея за автомобил и съответно 70 и 55 евро за мотоциклетите.
Увеличаването на този бонус е било необходимост, тъй като при първата инициатива “Чек за гориво-1” повече от 80% от населението, отговарящо на условията, е избрало преводът да се случи чрез директен кредит по банкова сметка.
Отпуснатите средства ще успеят
да свалят с 44 цента на литър
цената на колонките по гръцките бензиностанции в континенталните части. Това прави 80 евро облекчение за 180 литра гориво, предназначено за предстоящото тримесечие. По островите пък намалението ще достигне 56 цента на литър, или 100 евро за същите 180 литра, които се полагат на всеки шофьор.
Специални облекчения са предвидени и за земеделските стопани, които ще имат право още през август да си възстановят акциза за закупените горива през първото шестмесечие на годината.
Хърватското правителство също предприе мерки за подпомагане на населението си предвид продължаващите поскъпвания на горивата. То обаче предпочете по-различен подход от гръцкия. Премиерът Андрей Пленкович обяви, че във вторник е взето решение за замразяване на сегашните цени на всички бензиностанции, с изключение на тези по магистралите.
Така дизелът ще струва 13,08 куни, или 3,40 лв. за литър, а бензин А95 – 13,5 куни или 3,51 лв. за литър, ако се купува от бензиностанция, която не е на автомагистрала. По тях цената на горивата може да расте, като сега дизелът е 13,57 куни, а бензин А95 - 14,06 куни. Тази нетрадиционна мярка засяга 94% от бензиностанциите в страната, като премиум горивата не са включени в замразяването.
Франция също потвърди, че ще въведе нови мерки в помощ на домакинствата, които зависят силно от своите превозни средства. Решението беше взето, тъй като цените на горивата там продължават да достигат нови по-високи стойности, като безоловният бензин А95 отново надвиши рекордните 2 евро за литър.
“Помолих министъра на финансите Бруно льо Мер да разработи мярка специално за тези, които изминават много километри всеки ден, независимо дали става дума за придвижването до работа, или за самото ѝ вършене”, заяви премиерката Елизабет Борн.
Правителството обмисля също да даде възможност на работодателите по-лесно да финансират част от разходите за гориво на служителите.
Цените на горивата във Франция са се повишили с над 13 цента за литър само през последната седмица, което е абсолютен рекорд, показват данни на екоминистерството, публикувани на 7 юни.
Германия също предприе мерки не просто за замразяване на цените, но дори за поевтиняването на горивата. От началото на юни правителството
намали енергийния данък за срок от 3 месеца,
което има пряко отношение към образуването на цените по бензиностанциите. Отстъпката за шофьорите ще струва на държавата над 3 млрд. евро.
В Германия цените на горивата по бензиностанциите зависят от няколко компонента. Най-важният фактор са покупните стойности на бензина и дизела, които пък са обвързани непременно с цените на суровините, а оттам и с икономиката и политическата обстановка в света.
Важен е и обменният курс на долара, тъй като петролът се търгува почти изцяло в щатски долари, цените на бензиностанциите растат, когато обменният курс се повиши спрямо еврото. Други фактори от значение са разходите за транспорт, съхранение или допълнителна преработка, както и печалбата на компаниите за минерални масла.
Тази сложна формула има още един важен компонент - голяма част от цената на горивата отива в държавния бюджет, защото най-голям е делът на енергийния данък.
До началото на юни той беше 65,45 цента за литър бензин и 47,04 за дизел, а след намалението за тези три месеца е съответно 35,9 и 33 цента на литър. По този начин германското правителство се отказва от данъчни приходи, които се оценяват на повече от 3 млрд. евро.