В АПИ прочели писмото на ЕК по съвършено различен начин от Борислав Сандов

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) ще обжалва заповедта на бившия министър на околната среда и водите Борислав Сандов, с която в последния си работен ден на поста той блокира изгрждането на магистралата.

Това заявиха от АПИ в сряда в отговор на въпрос на “24 часа”, зададен във вторник. За въпросната заповед Сандов твърдеше във фейсбук профила си, че стопира процедурата по изграждане на магистралата  в района на Кресненското дефиле, докато не се решат екологичните проблеми, породени от строителството. Той се позоваваше на писмо от Европейската комисия, получено в България няколко дни преди това – на 27 юли. И твърдеше, че с него ЕК очаква от българското правителство нова оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и оценка за съвместимост с “Натура 2000”, в които да се оценят наново и равностойно всички алтернативи на избрания вариант. Става дума за т.нар. източен вариант, при който магистралата в района се разделя на две, като за платното в едната посока се използва съществуващият път, но рехабилитиран, а другото ще се изгради източно от дефилето.

В АПИ са получили същото писмо на ЕК, но са го разбрали по съвършено различен начин.

В полученото писмо ЕК ясно посочва, че определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони е основното, което България следва да направи. Посочва се, че след като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях, пишат в отговора си от пътната агенция.

Т.е. никой в Брюксел не очаква нов ОВОС, което би отнело много време и наистина би забавило с много довършването на магистралата. За да се направи оценка за съответствие обаче, МОСВ първо трябва да определи цели - какво ще се опазва, как ще се опазва и т.н.

От отговора на АПИ се разбира още, че проблемът изобщо не е възникнал сега, а стои нерешен от две години. Тези цели не са определени от МОСВ и това пречи на АПИ да направи допълнителен анализ, за да отговори на препоръките на ЕК по апликационните форми на проекта, пишат от пътната агенция.

Апликационните форми служат за кандидатстване за средства по оперативните програми и се оказва, че на практика точно това пречи да се осигури европейско финансиране, независимо че тръжните процедури за избор на изпълнители са проведени. Договори с избраните фирми обаче няма как да се сключат.

Сандов повтори в сряда по БНР тезите си от вторник, и припомни, че пари за “Струма” в този програмен период вече няма. Каза още, че ако е било постигнато съгласие за тунел през Кресненското дефиле, много лесно и бързо - за около 6 месеца, би се направил нов ОВОС, защото тунелът няма на какво да навреди.

От АПИ обаче му опонираха задочно, посочвайки, че източният вариант позволява еднопосочно движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Друго предимство на този вариант била значителната гъвкавост при експлоатацията на участъка. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага  пренасочено по другото.

Това ще позволи бърза и безопасна реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време, посочиха от пътната агенция.

От АПИ не пожелаха да уточнят кога точно възнамеряват да обжалват заповедта на Борислав Сандов пред Върховния административен съд. По принцип срокът за това е 14-дневен, т.е. изтича в неделя, 14 август, и на практика може да се направи до 12 август, петък.

Въпросът не е маловажен, защото настоящият председател на управителния съвет на пътната агенция Тодор Василев бе назначение на ексминистър Гроздан Караджов, а засега не е ясно какви кадрови намерения има служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков.

При предишното служебно правителство, в което Шишков бе зам.-министър, ръководството на АПИ бе сменено точно в момента, в който трябваше да се вземат важни решения. Тогава служебната министърка Виолета Комитова отстрани назначения от самата нея председател на управителния съвет на АПИ Апостол Минчев точно в навечерието на подписването на решението за избора на фирма, която да изгражда магистралата Русе - Велико Търново. Мотивът ѝ бе съвсем друг - че саботирал служебното правителство, като спрял летните ремонти по пътищата. Това са същите ремонти, които по-късно Кирил Петков и Асен Василев отказваха да платят, защото били нередовни, но през април склониха да се платят само 50% от извършените дейности.