Три държави вече тестват превоз на хора
Голяма част от хората смятат, че дроновете са военна технология или средство за заснемане на природни, градски и други пейзажи и събития. Индустриите от различни сектори обаче съзнават, че дроновете могат да имат много търговски приложения, и вече ги използват в ежедневието. И бизнесът се разраства - пазарът на дронове за гражданска употреба се очаква да надхвърли 1,6 млрд. долара до края на следващата година.
Някои застрахователни компании вече използват безпилотните системи за проверка на имущества. С напредването на технологиите все повече компании разработват дронове за осигуряване на интернет в отдалечени райони, за иновации в строителството - като например за 3D технология за визуализация на проекти.
Дроновете в земеделието стават все по-популярни, като според анализ на Emergen Research глобалният пазар на селскостопански дронове се очаква да достигне стойност от 9,6 млрд. долара до 2027 г. Освен за наблюдение на реколтата могат да бъдат използвани в по-прецизно земеделие – засаждане, третиране с пестициди, както и анализ на почвата. Фермерите могат да използват безпилотните апарати и за по-точно наблюдение на стопанствата си с помощта на мултиспектърни и термични изображения.
Безпилотни апарати се използват и при природни бедствия, при които може да има заплаха за живота на хората, оказващи първа помощ. Учени от университета “Дейтън” в Охайо вече
разработват автономни системи, които да откриват хора сред отломки
Технологията е базирана на обучение на изкуствен интелект, който имитира поведението на човешкия мозък при обработката на изображения, заснети от вградените сензори на дроновете. Така за кратък период се обработва голямо количество данни едновременно, за да се вземе решение в реално време.
Системата може да бъде обучена да различава малки детайли - ръка или крак, подаващи се между развалини, може да прави разлика между хора, животни, неодушевени обекти, което става за около една пета от секундата.
В индустрията на доставките там дроновете може да заместят куриерите. Amazon се готви и за дебют на дълго планирана услуга за доставка на стоки с дронове. Тестовете ще бъдат в Калифорния. От Amazon твърдят, че са разработили система за засичане и откриване на дронове, така че устройствата да могат да избягват сблъсъци във въздуха и удари в предмети на земята.
Walmart вече обяви, че разширява доставките с дронове в Аризона, Арканзас, Флорида, Тексас, Юта и Вирджиния. Wing започва да предоставя такава услуга в Далас и Форт Уърт, както и в Кристиансбърг, щата Вашингтон, във Финландия и Австралия.
И вероятно като фантастика звучи
превозването на хора, но това изобщо не е само мечта
Китайската компания Ehang вече демонстрира успешен полет на безпилотния си дрон, който вози човек. В машината няма прибори за управление, а само тъчскрийн, на който пътникът задава маршрута си. Едноместният електрически дрон е проектиран за въздушен транспорт на хора, които пътуват на кратки или средни разстояния.
Южна Корея също тества летателни апарати за превоз на пътници, но с двуместен дрон. При тестовете бе направен полет в Сеул с продължителност 7 минути, дължина 1,8 км на височина 50 метра.
Южнокорейската столица има планове да започне пълноценно използване на дронове за превоз на хора до 2025 г.
В Дубай също бе направен тест, като там имаше ограничение с един пътник, който да тежи до 100 кг. Масималното разстояние, което ще може да се прелита, е между 40 и 50 км. Времетраенето на полета не може да бъде повече от 30 минути, машината може да лети със скорост до 160 км/ч. Дронът е пилотиран дистанционно от специализиран команден център.
С нарастването на използването на дронове обаче се увеличават и заплахите, като е възможно да има и злоупотреби, трафик на нелегални стоки и тероризъм.
Поради това редица държави разработват и системи за откриване и мониторинг на дроновете
във въздушното пространство. Съществуващите методи включват звуково, радиочестотно, радарно и визуално откриване. Целта на системата е не само засичането на дрон, но и друга информация за него като вида, скоростта и възможностите му.
Но все още дроновете са далеч от глобални правила за регламенти за използването им, но има и държави като Полша, Германия и Швейцария, където има приети такива правила.
Правят им магистрали
Преди няколко седмици Великобритания обяви плановете за изграждането на 265-километрова въздушна магистрала за дронове – проектът е кръстен Skyway. Той се развива от британската аерокосмическа компания за управление на въздушното пространство Altitude Angel. Целта е обединяване на данните от движещите се дронове в карта на въздушното пространство с висока разделителна способност, която ще навигира апаратите към крайната им дестинация.
Централният възел на магистралата ще бъде Оксфорд, свързващ въздушното пространство над Ковънтри и Ръгби на север, Кеймбридж на изток, Милтън Кейнс на юг, като впоследствие обхватът ще бъде разширен.
Дроновете на магистралата ще варират по размер – пощенските ще бъдат 10 метра от крило до крило и ще пренасят до 100 кг, тези, които се използват за лекарства, ще имат размах на крилата 5 метра и ще могат да пренасят до 20 кг.
Ще има и по-малки дронове – полицейски, за събиране на данни, както и такива за основни доставки. Altitude Angel ще пусне проекта в експлоатация до юни 2024 г., като ще направи технологията широкодостъпна, за да може повече държави да създадат собствени магистрали за дронове.
Япония също планира да обособи специални магистрали за дронове, които ще осигуряват безопасното им прелитане. Изграждането ще се осъществява от две фирми. Едната ще разработи триизмерна въздушна карта, а другата ще предостави данни за наличната електропреносна мрежа.
Проектът предвижда създаване на въздушни коридори с регулирано движение, в които дроновете няма да се сблъскват помежду си, както и с кабели и електрически стълбове.
Двете компании ще изградят и пунктове за поддръжка и ремонт на дронове, където ще може да се зареждат батериите им. Идеята ще бъде от полза за онлайн търговците, които ще могат да наемат магистралите.