Допускам, че е за договора със сръбската компания за износ на въглища. Нямам притеснения, казва Илза Чинкова
Окръжната прокуратура в Стара Загора проверява мини "Марица-изток" за износа на въглища за Сърбия, както вече стана ясно. "24 часа" потърси изпълнителния директор на мините Илза Чинкова.
"Призована съм като свидетел по преписка, която е образувана от Окръжна прокуратура в Стара Загора. Не ми е известно каква е тя, за какво става дума, ще се запозная, ще видя", заяви директорът на мините.
Чинкова допуска, на база исканите от прокурорите документи, че става въпрос за договора със сръбската компания за износ на въглища. Изпълнителната директорка на мините каза, че няма никакви притеснения за законосъобразността на сделката и за проведените процедури.
Тъй като това не било покупка на стоки и услуги, нямало как да има търг по ЗОП. "В случая е заявен интерес и е предоставена оферта, като цената е формирана на база на законовата уредба, одобрена е от БЕХ и от Министерството на енергетиката. Всички процедури са спазени, не виждам какво притеснително има", заяви тя.
Чинкова каза още, че не е имала комуникация по тези въпроси с никого от правораздавателните органи. "Призована съм в утрешния ден за свидетел, може би ще ме питат нещо. Не зная какъв е сигналът, не съм го виждала", поясни тя.
На въпрос на "24 часа" какво е изискала прокуратурата Чинкова отговори, че са предоставили списък на членовете на съвета на директорите, устава на дружеството, договора със сръбската компания, кореспонденцията с Министерството на енергетиката и на Българския енергиен холдинг. Не е искано становище или анализи, поискани са документи.
Шефката на мини "Марица-изток" заяви още, че бизнесът на мините със Сърбия върви умерено, договорът е 1,750 млн. тона за срока от юни тази година до април 2023 г. Досега са взети 300 000 тона. Сръбският партньор имал желание за по-големи количества, но не успявал да ги транспортира.
Проблемът при лигнитните въглища е, че е трудно и скъпо транспортирането им. Затова лигнитни въглища не се търгуват на борса. Още на първата страница на "Еврокол", която е в основата на създаването на Европейския съюз, е записано, че лигнитните въглища не се продават на борсата, защото транспортирането им е трудно и скъпо, нерентабилно, каза още Чинкова.