Скоростта на движение по двойната жп линия ще е 160 км в час

Разстоянието между София и Костенец е едва 65 км, а ако се мери от центровете на двете населени места – 79 км. Но от години насам влаковете на БДЖ го изминават за 1 час и 55 минути, и то по разписание.

В съвременния свят това е твърде много, особено когато става дума за свързване на голям град с околните населени места, от които много хора пътуват всеки ден, за да ходят на работа.

Същото се отнася и за Ихтиман, който мнозина считат за квартал на София, но това е само ако се ползва магистрала “Тракия”. Иначе и неговата жп връзка със столицата не предполага бързо пътуване.

Но не е само това – Костенец и Ихтиман са две от населените места, през които преминават и международните влакове по европейския коридор 8, както и влакът, с който ходим на море в Бургас. Забавянето на пътуването през този участък, което започва още от гара Елин Пелин, е една от причините за отлива на пътници от железниците в последните години.

Затова модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец е един от най-важните проекти на настоящата Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”. Това е и най-амбициозният жп проект за последните години в България, най-вече защото трябва да се преодолява много труден терен.

На 15 септември бе направена първата копка за модернизацията на най-трудната отсечка от този терен – тази между Ихтиман и Костенец. В официалната церемония тогава участваха инж. Златин Крумов, генерален директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура”, Филип Купфер, търговски съветник към посолството на Австрия у нас, Маргарита Минчева, зам.-кмет на община Костенец, кметът на Ихтиман Калоян Илиев и Стефан Тотев, представител на сдружението “Щрабаг - Джи Пи Рейл”, което е главният изпълнител на тази отсечка.

В обхвата на договора е включено изграждането на приблизително 12 км двойна железопътна линия, контактна мрежа, системи и съоръжения на външно електрозахранване и външно осветление на гаровите райони, както и изграждане на системи за видеонаблюдение и пътнически информационни системи.

За преминаването през трудния планински терен е предвидено строителство на 8 еднотръбни тунела за двойна жп линия с приблизителна обща дължина 5478 метра, както и изграждането на 11 моста с приблизителна обща дължина 778 м. По този начин пътуването с влак по тази жп отсечка ще бъде по-бързо и удобно, защото проектните скорости за пътническите превози са за 160 км в час, а за товарните - 120 км в час. Така на практика разстоянието от столицата до Костенец ще се взема с влак за 40 минути, а не за сегашните почти 2 часа.

Изпълнител на този лот 3 е консорциумът “Щрабаг - Джи Пи Рейл 2017”, който включва фирмите “Страбаг АГ – клон България”, “Страбаг Сп.з.о.о. – клон България”, “Щрабак Рейл Гмбх” и “Джи Пи Груп” АД. Стойността на договора за строителство е над 394,5 млн. лв. без ДДС. Строителният надзор се осъществява от консорциум “Обединение ЖП Транс”, като техният договор е на стойност малко над 20,9 млн. лв. без ДДС.

Разбира се, подобряването на пътуването не би могло да стане, без да се довърши работата и по останалите два лота на жп участъка Елин Пелин – Костенец. През юли миналата година започна работата по  първия лот  – между Елин Пелин и Вакарел. В него се включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в България и на Балканите. 

Следващите двайсетина километра между Вакарел и Ихтиман се изграждат от обединението “Евро път”.

Модернизирането и интегрирането на българската национална жп мрежа в европейската не може да стане без този най-скъп към момента жп проект – той струва над 1 млрд. лв. 

След изграждането му ще има пълна оперативна съвместимост с жп мрежата по направлението Ориент-Източно Средиземноморие, което означава, че голяма част от товарния поток ще слезе от магистрала “Тракия” и ще се качи на влака. Това, освен че ще намали емисиите парникови газове, ще допринесе и за подобряване на магистралната инфраструктура. Тъй като в годините на изграждането на “Тракия” натоварванията изобщо не бяха като днешните и тя не е разчетена да поема от порядъка на 12 и дори 15 тона на ос, да не говорим, че се задава и следващо поколение тежки камиони, в които натоварванията достигат до 18 тона на ос. А облекчаването на магистралата ще означава, че в бъдеще парите за нейната поддръжка ще намалеят.

Удвояването на жп линията и повишаването на нейните пропускателни възможности не на последно място означават и подкрепа за развитието на важни икономически центрове от Южния централен и Югозападния регион на България, които попадат близо до линията. А това ще намали социално-икономическите различия на региона с останалите райони за планиране.

Нещо, което вече бе постигнато с довършването на магистрала “Тракия” и факта, че товари и пътници могат да достигат от единия до другия край на страната много по-бързо.