Компанията "Тесла" (Tesla) обмисля да изнася произведените в Китай свои електромобили за САЩ, са казали пред Ройтерс двама запознати с въпроса източници. Това би отразило задълбочаващото се конкурентно предимство на мощностите на компанията, разположени в Шанхай и същевременно отслабналото търсене от страна на китайските потребители.

Според източниците "Тесла" проучва дали частите, произведени от нейните базирани в Китай доставчици, са в съответствие с разпоредбите в Северна Америка. При положение, че отговарят на тези изисквания, компанията на американският милиардер Илон Мъск може да изнася произведените си в Китай модели "Модел Уай" (Model Y) и "Модел 3" (Model 3), за да ги продава в САЩ още през 2023 година. Подобен износ е възможен и за Канада.

"Гигафабриката" на "Тесла" в Шанхай има капацитет за производство от по 1,1 милиона електрически превозни средства на година, след като бе разширена по-рано тази година. Това прави фабриката най-продуктивният производствен център на "Тесла".

По-евтиният юан спрямо щатския долар, по-ниските цени на суровините в Китай и покачването на цените на новите автомобили в Съединените щати, включително на тези на "Тесла", правят износа от Китай за САЩ потенциално конкурентен по отношение на разходите, е обяснил един от източниците.

Много анализатори разглеждат "Тесла" като един от основните бенефициенти на приетия това лято американски "Закон за намаляване на инфлацията", предназначен да накара производителите на автомобили да намалят зависимостта си от Китай. Законът предлага данъчни отстъпки до 7 500 долара за покупки на електромобили, произведени в Северна Америка.

Досега стратегията на компанията бе да произвежда колите, които продава в Северна Америка, в своите заводи във Фремонт, Калифорния, и Остин, Тексас.

"Тесла" също така увеличава производството в завода, който отвори края Берлин по-рано през годината. Това би намалило необходимостта от износ от Китай, според един от източниците.

В същото време ценовата разлика между автомобилите на "Тесла", продавани в Китай и Съединените щати, се разширява, отразявайки както по-високите цени в САЩ, така и новите ценови отстъпки в Китай.

Миналия месец марката намали стартовите цени за "Модел Уай" и "Модел 3" с цели 9 на сто за китайския пазар.

"Тесла" продава "Модел Уай" в Китай за еквивалента на 49 344 долара, докато същия модел в САЩ струва 65 990 долара . Произведените в Китай автомобили се облагат с мита, в рамер на 27,5 на сто в САЩ, докато митата за лекотоварни камиони са 25 на сто.

От своя страна китайските мита върху вносните американски автомобили са 15 на сто.