Заради просрочени задължения на наши компании от догодина България може да бъде изключена от системата “Зелена карта”
Национален фонд “Зелена карта” да изплаща щети, причинени от наши автомобили в чужбина, ако компанията застраховател ги оспорва. На свой ред фирмите, които бавят плащанията при пътни произшествия в чужбина, да учредяват банкова гаранция в полза на фонда, който да си търси изплатените суми.
Това предвиждат поправки в Застрахователния кодекс, предложени от Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане. Мотивите на финансовия регулатор са, че така ще се отстраняват слабости в обработката на претенции с международен елемент от отделни застрахователи по задължителната “Гражданска отговорност” в рамките на системата “Зелена карта”.
Причината за промените е, че отделни компании оспорват основателността на исканията за възстановяване на платени обезщетения от национални бюра в други държави членки заради несъответствия в документалната обосновка. Завеждат се и
съдебни дела, които се точат с години,
а през това време Националният фонд “Зелена карта” не може да гарантира извършването на плащанията и така нарушава вътрешните правила на Съвета на бюрата.
С поправките ще се гарантира безусловно извършване на гаранционни плащания от страна на фонда, както и това, че той ще бъде задължен да предяви иск към съответния застраховател. В случай на отказ изплатените суми ще се прихващат от банковата гаранция. Фондът ще може да урежда отношенията си с отказващите да платят щетите компании на принципа “първо плащаш, после оспорваш”.
Ако бъде приета, поправката ще даде право на КФН да прилага принудителни административни мерки при отказ да се уреди банкова гаранция или всяко друго неизпълнение на задължението на застрахователя да възстанови претенцията на бюрото.
В мотивите изрично е посочено, че нерешаването на проблема със “Зелена карта” може да се превърне в пречка за присъединяването ни към еврозоната и приетия план за действие, който се контролира от КФН.
Проблемите на България със “Зелена карта” са от три години
Наскоро служебният финансов министър Росица Велкова съобщи, че ако не се намери решение, страната ни може да бъде изключена от системата. Това означава, че от 1 януари 2023 г. българските шофьори може да се окажат без застраховка “Гражданска отговорност” при пътуване на територията на 48-те държави в системата.
Българското бюро “Зелена карта” трябва да съдейства за изплащането в срок на дължимите обезщетения заради катастрофи в чужбина. То поема и щети при пътни инциденти извън страната по вина на български автомобили без застраховка. Задължителната застраховка “Гражданска отговорност” покрива отговорността на шофьорите за вреди, причинени на територията на всичките 48 държави, членуващи в “Зелена карта”. Заедно с полицата се издава сертификат “Зелена карта” без допълнителна такса.