Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 9 от 2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели, е публикуван за обществено обсъждане на страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предаде БТА.

Основната цел на предложения проект е осигуряване на висока защита на общественото здраве чрез въвеждане принципите за управление и контролиране на риска, съобразени с Насоките за качеството на питейната вода на Световната здравна организация.

С въвеждането на новите разпоредби се очаква от страна на водоснабдителните организации да бъде осигурена прозрачност и да се подобри информираността на потребителите за качеството на водата, подавана в съответния регион вода за питейно битови, както и за данните за цената на литър или кубичен метър на доставяната вода, предназначена за консумация от човека; количеството вода, употребено от домакинството - най-малко за всяка година или период на фактуриране, заедно с годишните тенденции на потреблението на домакинството, ако е технически осъществимо и ако водоснабдителното дружество разполага с тази информация и друга релевантна информация, посочват вносителите на предложенията за промени в наредбата.

Предложенията за промени се правят заради необходимостта от въвеждане в националното законодателство на най-новите научно обосновани принципи за управление на риска, съобразени с актуализираните Насоки за качеството на питейната вода на Световната здравна организация, свързани с безопасността при водоснабдяването с питейна вода, които са регламентирани с евродиректива за качеството на водата, предназначена за консумация от човека, се посочва в мотивите на вносителя на промените в наредбата. Проектът на промени е обвързан и с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС със срок за транспониране 12 януари 2023 г.

С промените се актуализират съществуващите норми за безопасност в съответствие с препоръките на СЗО и се въвеждат допълнителни показатели за мониториране с цел оценка на безопасността на питейната вода "на крана" при потребителя по отношение на определени на определени устойчиви, биоакумулиращи и токсични органични химични съединения и други, които се явяват нарушители на функциите на ендокринната система. Въвежда се "подход, основан на риска" (RBA), обхващащ цялата верига от водосбора през добива, пречистването, обеззаразяването, разпределението, доставянето и вътрешните разпределителни системи на приоритетни обекти като места за настаняване, детски и учебни заведения, лечебни заведения за болнична помощ. С предложенията за промени в наредбата се въвеждат и разпоредби, свързани с осигуряване достъпа до безопасна и чиста питейна вода на населението, вкл. и по отношение на уязвими и маргинализирани групи, както и изисквания за ВиК за повече прозрачност и предоставяне на актуална информация за потребителите за качеството на питейната вода и ефективността на мерките; процента загуби от течове на водоснабдителните системи и за мерките за тяхното подобряване. Предлага се и въвеждането на минимални хигиенни изисквания по отношение на материалите, които влизат в контакт с вода, предназначена за питейно-битови цели, като например тръби, както и изисквания за оценка на химикалите за пречистване и на филтърните средства по отношение на техните характеристики, хигиенни изисквания и чистота.

Кумулативното изпълнение на разпоредбите, предвидени в проекта на нормативен акт, ще изисква допълнителен човешки и финансов ресурс от страна на ВиК операторите, но не веднага, а в периода 2026-2029 г. поради отлагателния период на разпоредбите, които изискват разходване на финансови средства, посочват в мотивите си вносителите. В тази връзка водоснабдителните организации следва да предвидят тези средства в бизнес плановете за 2022-2026 г. за периода след транспонирането на Директивата, т.е. след 12 януари 2023 г.

При правилно планиране на необходимите разходи в следващите години и оптимално разпределяне на средствата, които се получават като целеви по различни европейски проекти и програми, според вносителите, предложеният проект на акт няма да окаже пряко въздействие върху бюджета на водоснабдителните организации в текущата или в следващите години. Предложеният проект на акт няма да окаже пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет в текущата или в следващите години, а прилагането му не изисква и допълнителни финансови и/или други средства, които да бъдат направени от компетентните контролни органи в рамките на изпълнение на функционалните им задължения и отговорности.