В рамките на последните няколко месеца бяха изпълнени всички необходими стъпки за реалното въвеждане на електронния документооборот в Министерството на икономиката и индустрията, съобщиха от ведомството. Документите в администрацията вече се разглеждат и подписват от служителите електронно. На хартия остават единствено документи, адресирани към външни получатели. Това ще повиши ефективността на администрацията и ще позволи по-бързата обработка на документите, коментират от Министерството.
"Едно много закъсняло действие, което трябваше да изпълним само за няколко месеца. Министерството на икономиката и индустрията трябва да бъде двигател на административната реформа, която да облекчава хората и бизнеса. На този фон институцията продължаваше да обработва документите на хартия, с което се губеше време и ресурси", коментира служебният министър Никола Стоянов.
Още със своето встъпване в длъжност служебният министър Стоянов възложи на административните звена в институцията до началото на 2023 г. да бъдат изпълнени всички необходими мерки за ограничаване на хартията, напомнят от ведомството.
Въвеждането на електронния документооборот е отлагано години наред. Като част от програмата за въвеждане на електронно управление в страната, oще през 2018 г. са изпратени препоръки на национално ниво за въвеждане на електронен документооборот към всички министерства. Въпреки това до момента процесът по въвеждането му в Министерство на икономиката и индустрията не е бил завършен.
В началото на декември минала година на форум в УННС Мария Минчева, заместник-председател на Българската стопанска камара, подчерта, че за бизнеса е изключително важно както да има бърз и ефективен достъп до електронни услуги, предлагани от администрацията, така и тези данни да бъдат надеждно обезпечени и защитени, и да има правилната комуникация от страна на държавата, каквато в последните два случая със срива в Търговския регистър и с данните, които изтекоха от НАП, нямаше.
Над 1080 са електронните административни услуги, които могат централизирано да се заявят и да бъдат предоставени по електронен път или поне да бъде получена информация за резултата от дадената услуга също през портала eGov, съобщи по време на форума в УНСС Николай Минев, директор на системни компоненти на електронното управление в Министерството на електронното управление. Експертът съобщи, че всички електронни административни услуги, които се предоставят от общинските администрации, вече са достъпни през Единния портал за достъп до електронни административни услуги, като става дума за 188 услуги. Вече е престанала необходимостта от предоставяне на хартиени удостоверения, уверения и други документи, като над 200 млн. са заявените вътрешни електронни административни услуги от една администрация към друга и най-малкото по този начин са спестени над 200 млн. листа хартия, които тежат над хиляда тона, каза експертът. Осигурена е възможност за централизирано плащане на задължения, които възникват в държавата чрез централизиран виртуален ПОС терминал и по този начин хората да не дължат превод на такси и комисиони на доставчиците на услуги.
Отворена е и възможността да може да се плаща с кредитна и дебитна карта, издадена не само територията на България, защото много българи живеят в чужбина, но продължават да имат отношения с държавата, каза експертът. Той даде пример за партньорството с Министерството на туризма по отношение на необходимостта от регистрация на места за настаняване във връзка с украинските бежанци. Услугата е създадена за две седмици и за броени дни са се регистрирали 3500 места за настаняване.