Сумите са вдигнати от края на 2024 г. с решение на Международната за гражданска авиация (ICAO)

Има увеличение и при закъснение, но се отнася само в случай, че се излита и каца в държави извън ЕС

По-високи обезщетения за загубен или повреден багаж при полет със самолет са в сила от 28 декември 2024 г.

Таванът, определен за унищожен, загубен, повреден или забавен багаж, е  увеличен от 1717 на 2000 долара - поскъпването е с 16,48 на сто. Лимитът за товари е увеличен от 29,33 на 35 долара за килограм. Най-големи са обезщетенията при смърт или телесна повреда заради авиокатастрофа - до 202 500 долара.

Размерът на сумите се определя от Международната организация за гражданска авиация (ICAO), която е специализирана агенция на ООН. Тя е оторизирана според  Монреалската конвенция, приета от 140 държави, включително и България,  да ги

променя с натрупаната инфлация на

всеки 5 години

Това е четвъртата корекция на обезщетенията от 2003 г. насам, когато са определени за първи път.

Лимитите на отговорността са посочени в специални права на тираж (СПТ) - това е парична единица, определена от Международния валутен фонд. Към момента на влизането в сила на решението 1 СПТ се е равнявал на 1,28 евро.

 Авиокомпаниите вече са въвели в общите си условия нивата на обезщетенията след решението. Компенсацията обаче не идва сама.  За да получите парите за загубен, забавен или повреден багаж, първо трябва да вземете протокол PIR на летището и след това веднага да се обърнете към авиокомпанията.

Оплакването става на сайта на превозвача, като в някои случаи е необходимо пътниците да си направят собствен профил. Ако пътувате за друга държава и багажът ви не пристигне с вас на летището, може да имате право на разходи за стоки от първа необходимост.

Пазете касовите бележки за

тези продукти,

тъй като след това трябва да ги предоставите на авиокомпанията за доказателство, съветва Соня Спасова - директор на Европейския потребителски център в  България. 

Искът може да бъде подаден до въздушния превозвач, с който пътникът има договор за въздушен превоз, или до опериращия  въздушен превозвач, който действително е извършил полета, ако са различни.

Ако  багажът  е повреден, трябва да подадете иск незабавно след откриване на повредата и да се свържете с въздушния превозвач не по-късно от 7 дни от датата на получаване на багажа.

В случай на закъснение искът трябва да бъде подаден не по-късно от 21 дни, считано от датата, на която багажът ви е предоставен.

Пътник винаги може да се

обърне и към съда,

съветват от Главна дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГВА) на сайта си в раздела за правата на пътниците. При обезщетенията за закъснение или отмяна на полети обаче има различни суми.  ICAO поставя лимит до 8400 долара. И еврорегламент от 13 май 2002 година цитира първоначалните специални права на тираж на ICAO, които са актуализирани през годините.

 Според друг еврорегламент от 2004 г. обаче  компенсациите са    250 евро за полети до 1500 км на територията на ЕС и 400 евро между 1500 и 3500 км. Обезщетението е 600 евро за всички други полети, които не са в обхвата на изброените.

За анулирани и закъснели  полети има и решения на Европейския съд от 19 ноември 2009 г. и от 23 октомври 2012 г.

организация за гражданска авиация

за загубен или повреден багаж

при полет

Те гласят, че ако пристигате в крайния пункт от маршрута със закъснение над 3 часа и ако въздушният превозвач не може да докаже, че това е причинено от извънредни обстоятелства, тогава пътникът има право на обезщетение. Там са посочени същите суми - €250, 400 и 600 евро. Тъй като разликата между лимита на ICAO, еврорегламентите и решения на Европейския съд е впечатляваща, “24 часа” попита контролния  орган -  Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА), кои важат.

От регулатора отговориха, че  България е задължена да прилага законодателството, прието на ниво ЕС, което включва регламенти, директиви, решения и други актове.

Същевременно страната ни е член и на ICAO и също е задължена да прилага ратифицираните от нея конвенции, анекси и  съответните документи, съгласно които се извършва международното гражданско въздухоплаване извън територията на ЕС.

Според ГВА за полети, които започват или завършват в летища на територията на ЕС, се прилагат еврорегламентите. За полети, които не попадат в европейските регулации за гражданската авиация, са приложими разпоредбите на ICAO. 

За обезщетението до 8400 долара от ГВА посочват, че е платимо според правилата и преценката на съответния превозвач и

не означава, че тази сума се

получава винаги в пълен размер

Това бил таван, а претенциите се отправят пред съд или арбитражна институция. 

Част от авиокомпаниите са взели предвид нивата на обезщетения според Монреалската конвенция.  Националаният превозвач “България ер” например в  актуализираните общи условия посочва, че  в случай на закъснение въздушният превозвач е отговорен за вредите освен в случаите, когато е взел всички разумно предвидими мерки за тяхното избягване или ако е било невъзможно да се вземат такива мерки. В тези случаи таванът на обезщетенията е ограничен на близо 7940 евро.

В случай на закъснение на багажа компенсацията е до 1913 евро. При регистриран багаж превозвачът е отговорен дори и ако няма вина от негова страна, освен ако куфарът е бил предварително повреден. В случай на нерегистриран багаж превозвачът е отговорен само ако има вина от негова страна.

За регистриран багаж авиокомпаниите носят отговорност, дори забавянето да не е по тяхна вина.
За регистриран багаж авиокомпаниите носят отговорност, дори забавянето да не е по тяхна вина.