Лот 1 можело да се довърши още през 2022г., ако държавата не беше спряла да плаща
Арестуваният за кратко преди няколко дни основен акционер на “Хидрострой” Велико Желев показа в петък къде и в какво са вложени част от авансовите пари, платени за лот 1 на магистрала “Хемус”. Той разведе журналисти по недостроените все още 16 километра на лот 1 и показа асфалтовите бази, бетоновия център, налетия вече бетон, готовите съоръжения и част от техниката, като посочи цената на повечето от тях.
Строителният предприемач беше задържан за 24 часа от МВР в понеделник. Първо разследването се водеше за причиняване на телесна повреда на бившия му служител Благой Андонов. На следващия ден делото отиде в Софийската градска прокуратура, която обвини Велико Желев в изнудване. Той направил опит да принуди Андонов чрез сила да поеме имуществено задължение чрез подписване на записи на заповеди и разходни ордери за 68 хил. лв., съобщиха тогава от прокуратурата. Бизнесменът беше пуснат от ареста срещу 20 хил. лв. гаранция. Той отрече да е удрял Андонов, който бил уволнен, “защото откраднал много пари”.
Вътрешният министър Иван Демерджиев пък призова прокуратурата да търси връзка между ареста на Желев и разследването къде точно са отишли авансовите пари, платени от държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД за “Хемус”.
“Няма нищо общо между магистрала “Хемус” и уволнения дисциплинарно от мен Благой Андонов, тъй като той беше директор “Строителство” на ВДХ, която изобщо не се занимава с пътища, а с жп строителство и друга инфраструктура”, каза Желев.
“Хидрострой” АД според доклада на Сметната палата
е получило авансово 187 млн. лв. за новите участъци на “Хемус”
- 139 млн. лв. за лот 1, чието изграждане в момента е стигнало до 75%, и още 48 млн. лв. за лот 8, който още не е започнат. Пълната стойност на договорите е по-висока, за лот 1 например е 213 млн. лв.
“Авансови плащания за строителство на пътища се правят в 99% от договорите в цяла Европа. Само че ние сме вложили тези пари ето тук и не сме ги изнесли в чували или нещо друго, а и не сме давали подкупи с тях, нито сме превеждали на някакви партии”, категоричен бе Желев, като направи нещо като калкулация на място.
Асфалтовата база в началото на лот 1 по думите му струва 5 млн. евро, но в момента бездейства, защото още в края на 2021 г. “Автомагистрали” спря да плаща. В същото време съоръжението не може да се премести, защото по договор асфалтът за всеки участък се прави само на мястото на обекта.
Изграждането на големите пътни съоръжения в участъка струва други около 90 млн. лв. Когато “Хидрострой” получи последните за момента пари, е купила колони, които изляла за поредното съоръжение. По технология те трябва да бъдат покрити с бетон в рамките на 6 месеца, защото в противен случай има опасност да се изкривят.
Тъкмо тогава обаче държавата спря да плаща и едва в началото на мандата на сегашното служебно правителство бяха отпуснати пари за тази дейност. Желев каза още, че самите колони
вече струват почти двойно по-скъпо,
отколкото по времето, когато са подавали оферта, и цялата разлика е останала за сметка на “Хидрострой”.
“Един булдозер струва средно 650 хиляди евро, а на нас ни трябват десетки. Опасността за нас и колегите от бранша е, че банките вече започнаха да ни вкарват в рискова група и преди няколко дни дори доставчик на гориво ни се обади да каже, че трябва да му платим дължимите десетина милиона лева поне докато не се изясни случаят с арестуването ми”, каза Желев.
По лот 8 работата не е започната, защото до момента няма готов технически проект.
Преди два месеца регионалният министър Иван Шишков каза пред “24 часа”, че идейният проект за този участък трябва да се промени, защото трасето минава през ловно стопанство. Авансите по този договор обаче са платени още през 2019 г., т.е. вече четвърта година проектът си стои на ниво идеен.
Желев отрече спекулациите, че с парите от авансовите договори е купувал хотел в Дубай
“Каквито имоти и активи да имам, съм ги декларирал пред данъчните до последната стотинка. Съдружник съм в хотели, но не там, а в Златни пясъци, а една от фирмите ми, която е инвестиционна, има дялове в различни дружества, но повечето от тях са свързани със строителство”, обясни той.
Адвокатът му Менко Менков заяви, че договорите за “Хемус” са напълно законни и ако имало нещо нередно по тях, досега държавата е можела поне да направи опит да ги развали.
“Доколкото ми е известно, и Европейската прокуратура не проверява тези договори, но и да иска да ги провери – нека заповяда, няма какво да крием”, каза Менков.
Довършването на лот 1 на магистрала “Хемус” отдавна щеше да е факт, ако държавата не беше спряла парите, каза Велико Желев и не пожела да се ангажира с краен срок. В случая със закъснението си фирмата не нарушава договора, тъй като по принцип сроковете престават да текат, когато възложителят не плаща вече извършената работа. Преди месец и половина регионалният министър заяви, че построеното ще се заплати, и според Желев и изпълнителния директор на “Хидрострой” Живко Недев това действително е направено, но само за вече извършената до края на 2021 г. работа.