Приключи успешното участие на България и Министерство на туризма в най-голямото в света и престижно туристическо изложение – Internationale Tourismus Börse /ITB/ – Берлин, Германия, което се проведе през изминалата седмица. През последните три години изложението се провеждаше само в дигитален формат заради пандемията, а от тази ITB се завърна в нов формат, предназначен само за професионалисти в туристическата индустрия, съобщиха от Министерството на туризма.

България се представи с един от най-добрите си досега национални щандове – с най-модерна до момента визия по всеобщата оценка на бизнеса, разположен на изключително комуникативно място в една от общо 35-те палати на „Мессе Берлин“. Въпреки участието на огромен брой изложители, българският щанд бе в съседство със страната партньор на това изложение – Грузия, която организира встъпителната гала вечер; бе непосредствено до щанда на Полша, която е един от топ приоритетните ни пазари в туризма и в една изложбена палата заедно с домакина Берлин.

Щандът ни получи специално внимание от генералния секретар на Световната организация по туризъм към ООН Зураб Пололикашвили, който поздрави българския министър на туризма Илин Димитров. Двамата посетиха щандовете на България и на Грузия, проведоха неформални разговори в рамките на изложбените дни и обсъдиха предстоящото домакинство на София за 68-та сесия на Регионална комисия „Европа“ на СОТ в първите дни на юни.

Пътуването се завръща, светът се обединява за мир чрез туризма, да превърнем кризата във възможност – това бяха част от посланията на генералния секретар на СОТ към участниците в изложението. Зураб Пололикашвили съобщи, че до края на годината в Световната организация по туризъм към ООН очакват пълно възстановяване от пандемията с прогнозни нива 80-95% до края на 2023 г.

Българският щанд, подготвен от Министерството на туризма на площ от 500 кв. м, бе разположен в новата зала Hub 27 на изложбения конгресен център Berlin Expo Center. На него 44 български туристически фирми и общински администрации имаха възможност да осъществят контакти и да проведат бизнес срещите си в приветлива работна среда. На щанда освен дигиталните подвижни екрани и големите рекламни визии на дестинация България, представящи неповторимата и разнообразна българска природа, имаше възможност да се осъществи виртуална разходка, бе разположен бар за кафе, а в следобедите България бе професионално представена с висококачествени български вина, които гостите можеха да опитат на специално организираните винени дегустации. Част от усещането за България създаде и световноизвестният джаз музикант Владимир Кърпаров, носител на многобройни награди, който от две десетилетия е част от мултикултурната артистична джаз сцена на Берлин. Далеч от родината си, където си партнира с редица известни музиканти, той превръща българската народна музика в съществена съставка от импровизациите си и в своя запазена марка. Това дискретно бе представено на българския щанд, както и по време на българското участие в традиционния Дунавски салон в представителството на Баден-Вюртемберг в Берлин, във втората вечер от изложението.

В наситената програма по време на ITB Берлин министър Димитров проведе над 25 срещи с едни от най-големите представители на туристическия бизнес в Германия: с ръководството на Асоциацията на германските туроператори DRV, която представлява най-голямото и влиятелно туроператорско обединение в Германия, с редица туроператори, сред които всички основни, които оперират на българския и германския пазар – като Дер Туристик (DER Touristik), FTI Group, Alltours Flugreisen GmbH, Schauinsland Reisen и др., както и с авиопревозвачи, с които бяха обсъдени възможности за увеличаване на полетите към България. Всички споделиха оптимизъм, че броят на записванията са във възходяща тенденция, макар и засега под нивата на предпандемичната 2019 година. Обобщената цифра на ръста, който се очаква за лято 2023 спрямо миналата година, на база осъществени записвания до момента, е над 20 процента. В срещите се включи и туристическото аташе на страната ни в Берлин Тихомир Патарински.

Служебният министър на туризма д-р Илин Димитров проведе и среща на политическо ниво с представителя на държавата, който отговаря за туризма в Германия – той обсъди актуални теми от взаимен интерес с Дитер Янечек, координатор с ресор туризъм във Федералното министерство на икономиката и изменението на климата, придружаван от неговия екип.

В поредицата от разговори министър Димитров изтъкна, че Германия е най-значимият търговски партньор на България и един от топ пазарите в сферата на туризма. Страната ни последователно работи за възстановяването му чрез организирането на редица активности за промотиране на дестинация България и богатите възможности, които предлагаме – като приключилото наскоро “роудшоу” в поредица от германски градове, провеждането на експедиентски и журналистически турове, институционални контакти и общуване на ниво бизнес към бизнес (с поредици от типа В2В срещи) между двете държави. Участието на България на всички големи популярни и специализирани изложения в Германия също е важна част от работата, като до края на годината те ще станат общо пет – всичко това се прави с крайна цел завръщането на все по-голям брой германски туристи у нас, след сериозните кризи, които промениха традиционно добрите числа на туристопотока – пандемията, близостта на войната в Украйна и икономическите последици от тях.

Министър Димитров подчерта, че германските туристи са важни за България, тъй като стоят най-дълго, изпълват крилата на сезоните и са с добра култура и потребителски нагласи. Във фокуса на МТ е работа по възстановяване на доверието и по-различен и по-агресивен подход в промотирането на България, а тази промяна вече дава резултати, които най-добре ще се усетят дългосрочно догодина.

В разговорите, на среща с представител на ръководството на СМТ Щутгарт, България заяви намерение да кандидатства за страна партньор на най-мащабното туристическо изложение за масова публика в Европа СМТ Щутгарт за 2024 или 2025 г. – и съответно на организираните от тях три туристически борси през годината – в Щутгарт през януари, в Хамбург през февруари и в Лайпциг през ноември, всяка с различна насоченост в бранша.

Министър Димитров обсъди и възможността за представяне на България като дестинация за алтернативен туризъм с представителите на ATTA – международната Асоциация за приключенски туризъм. Министър Димитров представи амбицията Пловдив да е домакин през 2024 година на форум за алтернативен и приключенски туризъм.

По време на посещението в Берлин се състоя и специално събитие в Българския културен център, на което беше представено сътрудничеството в областта на здравния туризъм и богатите възможности, които България предлага като водеща СПА дестинация и страна на второ място в Европа по брой минерални извори.

“Да управляваме трансформацията” – това бе мотото на тазгодишното международно изложение ITB Берлин 2023, след като за травъл индустрията думата “промяна” беше ключова за изминалата година.