Причината е в разминавания между плана и кадастъра, допуснати преди почти десетилетие
Едва започнал, проектът за изграждането на тунела под Шипка с удължаване на обхода на Габрово вече получи първото си отлагане. То е само с 6 месеца, но на практика отмества крайния срок за построяване на историческия вече тунел за 2027 г., вместо да бъде довършен през 2026 г.
Причината е, че изпълнителят е забелязал разминаване между одобрения подробен устройствен план и отразените в кадастралната карта имоти. Става дума за терени, през които ще минават местните реки, след като коритата им се коригират.
Освен това в картите не е отбелязан първокласен път, който минава през района. Затова е поискано удължаване с 6 месеца на срока на проектиране и АПИ
е подписала допълнително споразумение на 8 февруари
Според него срокът се удължава със 192 дни, но това не е съобщено досега нито от АПИ, нито от МРРБ.
Изпълнител на проекта е консорциумът ПСВТ, в който влизат “Хидрострой” АД, “Пътни строежи Велико Търново” АД и “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД. Неговите представители са открили разминаванията през ноември м.г. и оттогава се водят преговори с пътната агенция за удължаване на срока.
Инженери обясниха пред “24 часа”, че разминаванията по всяка вероятност
са се получили още през 2014 г.,
когато е правен подробният устройствен план. Той обаче трябва да е изряден, защото от него се определя откъде точно ще минава трасето на пътя и къде ще се строи, за да може тези имоти да се отчуждят. А отчуждителните процедури в общи линии са приключили още през 2016 г. и по всяка вероятност сега ще се налага държавата да дава допълнителни средства.
Отлагането поне засега
не поставя под риск изпълнението на целия проект,
защото той се финансира по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност” 2021-2027 г., чието изпълнение може да се отчете чак до края на 2029 г.
Проектът за тунела под Шипка обаче вече се забави година и половина от датата, на която бе избран изпълнителят. Първоначално търгът бе обжалван от “Трейс” и трябваше да се чака половин година съдът да отхвърли напълно претенцията. След това се чакаше още половин година проектът да бъде включен в новата оперативна програма.
Накрая правителството на четворната коалиция започна да бави сключването на договора, без да се мотивира, и
подписите бяха положени едва през юни 2022 г.,
в самото навечерие на падането от власт.
От друга страна, прокопаването на тунела под Шипка има 126-годишна история и се е обсъждал още в първите парламенти след Освобождението, защото това е единственият начин за безпроблемно преминаване на Стара планина в средната ѝ част.
Едва преди 20 години стана възможно магистрала да пресече Балкана при Витиня. Проектът за тунел под Шипка няколко пъти през този век почти стига до изпълнение, но винаги се появяват обстоятелства, които го спират.