Две от търговските вериги пускат цените си в сайта за наблюдение на продуктите, от другата седмица – още две

Държавата подготвя още една мярка в борбата с високите цени на храните - собствени магазини, в които да се предлагат продукти по стандарт.

“Това ще е презентационен магазин, който ще изразява какво иска да възпитава държавата в хранителните навици на хората”, обясни министърът на земеделието Явор Гечев.

По думите му ще се предлагат храни, които си заслужават - такива по БДС стандарт, произведени от държавата. Например в Министерството на земеделието имало редица производствени мощности, включително и хранителни университети, в които се работи с научна цел. Ще се демонстрират техните разработки - вина, меса, дивечови продукти, както и продукти на институтите към Селскостопанската академия, които включват и млечни, мед, розово масло, различни други храни. Може да има щандове на браншови организации, даде примери Гечев.

Първият такъв магазин ще отвори в Министерството на земеделието на мястото на бившия ресторант. В момента там тече ремонт. Ако има нужда, обекти може да има и в други градове.

Гечев подчерта, че идеи, свързани с държавна регулация на цените на основни храни, срещат широко одобрение - 85,5% от българите са “за”. 72,7 на сто подкрепят създаване на държавни магазини. Това показва изследване на министерството в периода между 14 и 19 март 2023 г.

Отново в духа на усилията на служебния кабинет качествени продукти да достигат до потребителите на достъпна цена е и разширяване на предлагането от страна на “Ел Би Булгарикум”. Освен в държавния магазин те вече ще се продават и в обектите на Централния кооперативен съюз (ЦКС).

Това ще стане постепенно - първо в София и Пловдив, а след това и в Ловеч, Русе, Варна и Бургас. Цените на продуктите ще са същите като в магазините на “Ел Би Булгарикум”. В момента краве сирене струва 12,90 лв., а кашкавал - 15,90 лв.

Министърът на икономиката Никола Стоянов пък заяви, че две от търговските вериги ще започнат да публикуват цени на хранителни продукти на държавния сайт foodprice.bg. Става дума за “Лидл” и магазините КООП. “Кауфланд” и “Билла” също вече са заявили интерес и вероятно ще започнат да обявяват цените си от следващата седмица.

Около 10 хил. влизания на ден се регистрират в сайта за следене на цените, заяви Стоянов. И допълни, че следващата седмица за обществено обсъждане ще се пусне проект на закон за надценката.

Неговата цел е да се гарантират продукти на достъпни цени, но същевременно това да става с минимална намеса на пазара. Затова от всяка продуктова група ще има само по 1-2 артикула, които да са с минимална надценка - до 10%.