Турция купува милиони барели дизелово гориво от Русия, което страните от ЕС вече не могат да купят след налагането на санкции срещу износа на руски петролни продукти, съобщава Блумбърг.

Доставките на дизелово гориво от Русия за Турция през миналия месец са достигнали до най-високото си равнище от поне седем години насам, показват данни на консултантската компания „Вортекса“ (Vortexa Ltd.), анализирани от Блумбърг. Това се наблюдава след като в началото на февруари ЕС спря покупките на руски горива по море в отговор на инвазията на Москва в Украйна, предаде БТА.

Макар че се очакваше Турция да увеличи доставките на руски горива след налагането на европейските санкции, мащабите на това увеличение са впечатляващи. През март доставките за Турция достигнаха до 10 млн. барела или почти 50 процента повече от февруари. Тези количества са достатъчни да задоволят потреблението на страната за поне няколко седмици. Освен това доставките са потенциално изгодни за Анкара, защото най-вероятно са направени на изгодни цени.

„Турция се облагодетелства най-много, защото получава достъп до затруднените доставки на руски дизел и газьол“, казва Юджийн Линдъл, ръководител на отдела за рафинирани петролни продукти на консултантската компания „Фактс глоубъл енержди“ (Facts Global Energy). Той допълва, че това означава също, че Русия намира купувач за своите продукти.

Доколкото Турция все още може законно да купува горива от дизелов тип от Русия, търговците могат потенциално да внесат евтини количества за собствените нужди на страната, а същевременно собственото производство на Турция може да бъде продавано на по-висока цена в ЕС. В каква степен това се случва не е ясно. Докато сумарният внос на Турция се е увеличил през март заради доставките от Русия, износът й остава сравнително постоянен.

Картината може да е усложнена и от ремонтни дейности в турските рафинерии. Това може да обоснове необходимостта от по-голям внос за посрещане на вътрешните нужди, които през декември се изчисляваха на 560 хиляди барела дневно.

„Единственото логично заключение е, че системата от рафинерии на Турция работи с много по-нисък капацитет. Дали това е свързано със земетресението (от 6 февруари) тепърва ще става ясно“, казва Линдъл.