Служебното правителство ще предложи промени в Закона за горите, за да се отпуши планината на София

Президентът получи официално писмо с потвърждение на намеренията на австриеца Ерих Гумерер да изгради модерен курорт, но при спазване на правилата

Промени в Закона за горите и нов план за управление на природния парк “Витоша” може да отпушат дългогодишния спор да има ли планината до София нови лифтове и как да се развива масовият спорт и туризмът. А докато това евентуално стане, собственикът на “Витоша ски” Ерих Гумерер е нает от Северна Македония да прави модерен курорт на Попова шапка. Инвестицията е за малко под 100 милиона евро.

Тези две новини станаха публични на инициирана лично от президента Румен Радев работна среща за бъдещето на Витоша. На нея държавният глава получи от Гумерер официално писмо, че не се отказва да развива спорта и туризма и на Витоша, като у нас инвестицията дори може да е по-голяма от македонската.

Няма държавен глава, който да е бил на посещение в България и който да не е изразил възхищението си от планината над столицата ни. Такова нещо няма по света. В същото време всяка година в Европа се правят
над 100 нови съоръжения, само в България няма нито едно Съседите ни - Сърбия, Румъния, Турция, Босна, Хърватия, всички инвестират в нови лифтове, само ние не можем. Заради това инициирах тази среща с ясното съзнание, че това не е най-наболелият проблем на българите. Но от друга страна, един политик е длъжен да служи на народа си. Да направи живота на хората по-добър. Защото това, което се случва на Витоша,
показва само нашето безхаберие и безсилие
да постигнем консенсус за нещо важно, заяви позицията си в началото на дискусията държавният глава.

На срещата президентът бе поканил министрите на околната среда, спорта и регионалното развитие - Росица Карамфилова, Весела Лечева и Иван Шишков.

Министрите Илин Димитров, Весела Лечева и Иван Шишков чакат началото на срещата.
Министрите Илин Димитров, Весела Лечева и Иван Шишков чакат началото на срещата.
Зам.-министър Тодор Джиков представляваше Министерството на земеделието. Присъстваха още кметът на София Йорданка Фандъкова, главният архитект Здравко Здравков, известни експерти, представители на собственика на съоръженията “Витоша ски” и на ски клубове и училища, които работят в планината.

Служебното правителство да подготви промени в Закона за горите, който спира обновяването на съоръженията, решиха участниците в срещата. И още - експертна група към Министерството на земеделието трябва да започне работа по нов план за управление на природен парк “Витоша”. Старият, пълен със забрани, изтече отдавна, но докато няма нов, все още е в сила.

Проблемът стои на трупчета от години. До 2007 г. лифтовете в планината бяха на общинското предприятие “Въжени линии”.

Тогава Столичната агенция за приватизация ги продаде след конкурс на “Витоша ски”.

През 2012 г. обаче бяха приети промени в Закона за горите, които спряха промените във всички български курорти. Заради същите текстове бе стопирана и втората кабинкова линия на Банско, бави се и планираната връзка между Пампорово и Чепеларе.
Съоръженията не са единственият проблем на Витоша, подчерта членът на Управителния съвет на “Витоша ски” Петър Петров.

В момента има само една писта според кадастралната карта и това е “Витошко лале”. Останалото са сипеи, поляни и пасища
Нали си представяте какво ще се случи, ако насочим хората към тях и стане някаква злополука. В момента се правят незаконни неща в самия сервитут на Симеоновския лифт, които също представляват огромна опасност. За наш късмет инцидентът се случи при тестването на Симеоновския лифт, добави Петров.
Че морално остарелите съоръжения в планината в момента не водят на никъде, подчерта световнопризнатият експерт Валентин Гичев. Той е бивш национал по ски и работи по хомологацията на пистите (лиценз, който дава право да се тренира и да се провеждат състезания - б.р.) и тяхната изработка на последните три олимпийски игри като пратеник на международната федерация по ски и сноуборд.
Приемаме, че например се възстанови Княжевският лифт. Хората тръгват към планината. Първо няма къде да си оставят колите около долната станция на съоръжението. И накрая ги стоварват в нищото. Той трябва да се продължи, за да може да върши работа, категоричен бе Гичев, който именно на Витоша е постигнал 8-о място на слалом за европейската купа. Добави, че от миналата година пистата “Витошко лале” е без хомологация.

На срещата стана ясно, че в момента може да се стартира с подмяната на Драгалевския лифт, но само до междинната станция на “Бай Кръстю”. Това означава, че през зимния сезон той няма как да се ползва, след като не работи продължението му. Сега се чака само един документ от екоминистерството.

Всички съоръжения на Витоша са строени в периода
1963-1983 г. при максимален експлоатационен срок от 40 г.

Всичко вече отдавна е опасно, предупреди директорът на “Витоша” Ян Калчев.

След като се прибра в България след невероятния си успех за световната купа, Алберт Попов поиска само едно - да може отново да тренира на Витоша, каза Ели Димитрова от СК “Мотен”, клуба на най-добрия ни скиор и бивша национална състезателка. И допълни, че при толкова много деца планината има 1 лифт, 1 писта и 4 влекчета. Затова треньорите били принудени да ги извозват до Боровец, Банско и Пампорово.

Нов план за управление на природния парк може да бъде изработен за година и половина при много оптимистични срокове, обясни кметът на София Йорданка Фандъкова. Уточни обаче, че после трябва да се съгласува и “отиваме на 10 години”. Все пак столичният кмет подчерта, че “има нормативни пречки, но има и възможности”.

От общината настоявахме да се стартира процесът на подмяна на съоръженията. Не само не се построиха нови отсечки, а се амортизираха съществуващите, изтъкна Фандъкова. Припомни, че е спрян Драгалевският лифт, а Симеоновският също се нуждае от реконструкция.

Според сайта skiresort.info само за последния сезон в Европа са изградени 117 нови съоръжения. По 3 от тях са на Балканите - в Босна и Херцеговина и Румъния.
Точно румънските туристи са в основата на рекордния за зимните ни курорти сезон. Те дойдоха масово през февруари, бойкотирайки Австрия, която спря България и Румъния за Шенген.

В света бяха пуснати 194 нови съоръжения за туризъм и спорт. Световен лидер е САЩ с 57. Следват Франция - 28, Австрия - 20, Швейцария -19, Италия - 16, Канада - 11, Швеция - 8 и Норвегия - 6.

Румен Радев, президент: Лифтовете са най-екологични, Витоша се задръства от коли

Витоша се превръща в музей на затворени, ръждясали съоръжения. Витоша се задръства от автомобили, защото няма друг начин, по който да се стигне до планината.

Всички знаят, че лифтовете са най-екологичният транспорт в планината. Не искам на тази среща да се търсят виновни, а причини и какви решения може да се вземат.

Надявам се да се намери изход от тази ситуация, която се точи с години.

Йорданка Фандъкова, кмет: Да има лифтове, но
не и друго строителство

Нашата цел е да се възстановят и развият лифтовете, без каквато и да било възможност за друго строителство в природен парк “Витоша”, каквито съмнения, и то не без основания, имаше у хората.
Със съществуващата нормативна база може да се възстанови Драгалевският лифт до “Бай Кръстю”, както и Княжевският. Имаме обаче противоречия със собственика на Княжевския лифт и казусът е в съда.

Ели Димитрова, СК "Мотен": От курорт се превърнахме в блато

През 80-те г. на миналия век Витоша беше курорт. И то на европейско ниво. Провеждаха се елитни състезания. Сега е една територия. Да не кажа блато, в което всички затъваме постоянно.
Децата няма къде да тренират. Не можем да ги пуснем на “Витошко лале”, това е писта за напреднали. Как тогава да се появят следващите ни национали? Трябва спешно да се оправи всичко на Витоша. Достатъчно време загубихме.

Валентин Гичев: Заради шепа хора губим национално богатство

Такова уникално съчетание няма никъде по света. Просто не мога да си представя какво може да се получи с един нов план.

На Витоша трябва да има съвсем нова концепция за развитие. Със сегашната няма да стигнем доникъде.
Не знам и не искам да знам кой сложи тези забрани в планината. Ние губим едно национално богатство заради желанието на шепа хора.

Ян Калчев, директор на “Витоша ски”: Държавата
да се намеси на страната на хората и бизнеса

Витоша не е само лифтове и съоръжения, тя е много повече. Тя е здраве, тя е слънце, тя е бъдещето на града. Аз съм израснал на нея и знам какво беше и в какво искаме да я превърнем.

Без намеса на държавата на страната на хората и бизнеса нещата няма как да се получат. И това е ясно на всички.

Необходим е нов план за управление на природния парк, сега се работи по стария, който изтече през 2014 г.

Росица Карамфилова, министър на околната среда и водите: Трябва да има промени в Закона за горите и нов план за парка

За да се преодолеят пречките и да се решат проблемите с изграждането на нови ски писти и лифтове, трябва да има промяна в Плана за управление на природен парк “Витоша” и изменение на Закона за горите.

Нашият правен анализ показа, че в Закона за защитените територии няма директна забрана за спортна инфраструктура за зимни спортове и туризъм на територията на природните паркове.