Има голяма разлика в структурата и потреблението на водород, в сравниние с природния газ, който искаме да заместим. Природният газ е изкопаемо гориво и му трябва мащабна инфраструктура, която води към потребителите. Водород се произвеода чрез електролизьори, с вода и електроенергия и близко до големите консуматори на продукта. Това заяви министърът на енергетиката Росен Христов на конференцията "Енергия за зелено бъдеще".
Христов заяви още, че имаме няколко района с доминираща въгледобивна индустрия и с тецове. "Виждам в тези райони да има предприятия, които са консуматори на водород и също така инсталации за производството на този газ", каза още министърът.
Използването му в транспорта изостава, говори се за водородни влакове. Но в България трябва да се концентрираме в изграждане на инсталации за водоров близко до консуматорите, смята още той.
Христов заяви, че използването на водород за производдство на електроенергия не е продуктивно, водородът, поне в началото, ще бъде използван предимно за индустриални цели, производство на горива, на амоняк, на торове. Обсъждаме в България редица проекти. Често съм обсъждал с различни бизнеси производството на зелен водород. Има виждане, че той трябва да се произвежда до зелени енергийни източници. Това изобщо не е правилно. Водородът може да се произвежда навсякъде където има вода и електропреносна мрежа. Това ни дава възможност за разгръщане на водородната индустрия, каза още той.
Темата за електрификацията, кара често хората си представят електрически коли. Основното направление обаче е жп транспорта, у нас има голям потенциал, защото жп превозите са под средното за Европа. В Бългаия беше изграден интермодален център в Пловдив, там преминават 4 пъти повече товари, отколкото по бизнесплан. Министърът прогнозира интермодални центрове, свързани с жп транспорт, развитие на жп мрежата, която да позволява високоскоростни влакове. Градският транспорт е друг голям сектор, който ще се електрифицира, каза още той.