Местните все по-малко се интересуват от водещите европейски и американски марки

На автомобилното изложение в Шанхай фокусът е предимно върху електрическите автомобили. Но най-важният автомобилен пазар в света в никакъв случай не се отказва от двигателя с вътрешно горене, както планира да направи ЕС. Дългосрочната стратегия на китайците е пълна автомобилна независимост, пише в анализ немското издание “Фокус”.

Германските производители на автомобили, които подобно на Volkswagen отдавна наричат Китай свой “втори домашен пазар”, се сблъскват с нова реалност на тазгодишното изложение в Шанхай. При колите на ток китайските продукти изпреварват тези на западните производители. В страната продажбите на местните марки електрически автомобили надхвърлят 80 процента. Според “Ню Йорк Таймс” централата на Volkswagen във Волфсбург е била толкова загрижена от това развитие, че два чартърни самолета са били напълнени с мениджъри от автомобилния производител и отлетели за салона в Шанхай, за да нищят на място тревожната ситуация.

Концептуалният модел BMW Vision Dee бе показан първо в Шанхай.
Концептуалният модел BMW Vision Dee бе показан първо в Шанхай.

Дори американският лидер Tesla, който произвежда колите си в Шанхай, продава на по-ниски цени, за да може да се справи с процъфтяващия китайски пазар. Дъмпингът обаче доведе до протести от предишни купувачи, които поискаха частично възстановяване на покупната им цена от Tesla. Резултатът от ценовата война е, че днес

Tesla в Китай продава с 40% по-малко,
отколкото в САЩ. Китайският производител BYD пласира около 200 000 автомобила през 2022 г. в родината си, докато Tesla само около 84 000 за същия период.

В Китай миналото лято бе удължено освобождаването от данъци върху закупуването на електрически превозни средства и в същото време е обещано да се разширят станциите за зареждане в страната. Китай е печеливш в тази нова автомобилна ситуация и защото може да си позволи да създава всички компоненти за електрическите возила, като се започне с литиево-йонните батерии и се стигне до цялата производствена линия.

Тази мини кола Changan Lumin пък обещава 300 км с едно зареждане на батериите срещу скромната цена от 7300 долара.
Тази мини кола Changan Lumin пък обещава 300 км с едно зареждане на батериите срещу скромната цена от 7300 долара.

В същото време двигателите с вътрешно горене не са забранени, дори се насърчават. Пекин увеличи данъчните облекчения за покупки на коли с двигатели с вътрешно горене от 5% на 10%, тъй като добре осъзнава, че нарастващото търсене на автомобили няма да бъде задоволено само от електрическите. Хората в Китай сега не само се гордеят със собствените си марки, но и все повече избягват западните стоки. Китайските политици искат икономиката на страната да стане самодостатъчна, така че да не пострада, ако например Пекин бъде изправен пред международни санкции.

Китай се съгласи да бъде климатично неутрална до 2060 г. В същото време в страната се строят повече електроцентрали, работещи с въглища, отколкото когато и да било. Това може да се обясни с факта, че Китай, като “работната маса на света”, има нарастващ глад за енергия, който не може да бъде задоволен само с нови, “зелени” технологии.

Китай иска да стане нация за износ на автомобили както с конвенционални, така и с новите електрически задвижвания. Цифрите показват, че това не е просто мечта за бъдещето: през първата половина на 2022 г. са изнесени малко над милион коли, което съответства на увеличение от 43 процента в сравнение с предходната година.

През 2021 г. с около един милион продадени коли Китай беше третата по големина експортна нация след Япония (с 3,8 милиона автомобила) и Германия (с 2,3 милиона). Германските производители на автомобили, които са свързали бъдещето си с китайския пазар, трябва да преосмислят тези цифри.

Пазарната ситуация е трудна. Европейските марки са под по-голям натиск повече от всякога, защото в момента нещата не вървят добре. Електрическите модели на немските производители също изостават от китайските. Те са значително по-евтини, предлагат необходимата мрежа, приятни са за гледане и екраните им вътре са част от мобилния живот. Премиум марките от Германия се борят да противодействат на това, защото са наясно със сериозната ситуация. Volkswagen, BMW или Mercedes правят голяма част от печалбите си в автомобилната страна на неограничените възможности - Китай. Местните марки обаче вече също играят нелошо в премиум сегмента.

Повечето модели не идват в Европа

Много от безбройните китайски марки няма да дойдат в Европа, но други като Great Wall, Geely или Nio отдавна се фокусират върху Стария континент. Премиум брандът Zeekr, собственост на Geely, също е с големи амбиции за Европа. “Само преди две години представихме първото си модерно електрическо превозно средство - Zeekr 001. И нашето портфолио продължи да расте – първо бе добавен Zeekr 009, а сега и Zeekr X, което ни даде възможност да разширим още повече потенциала си за растеж, казва главният изпълнителен директор на Zeekr Анди Ан. - Опирайки се на този успех, очакваме с нетърпение да представим нашата марка на европейския пазар като важна стъпка в нашата стратегия.”

Първата кола на мобилния гигант Huawei- Avatr 11.
Първата кола на мобилния гигант Huawei- Avatr 11.

Не е голяма изненада, че основните акценти в Auto Shanghai са местни марки. Но всеки, който посети зала 6 например, ще остане изумен. Има автомобили с привлекателен дизайн, мощни електрически двигатели и врати, които се отварят с лицево разпознаване, масажни столове на всички седалки, технология за постепенно осветление и дизайн, който оказва натиск върху европейските марки. В Европа продължават да мислят в 7-годишни моделни цикли, в които колите само се освежават.

Китайските марки са по-иновативни, по-бързи и по-смели. Те не могат да се позовават на традиции и исторически ядра на марката, но китайските клиенти, изглежда, все по-малко се интересуват от това. Искате добра сделка – това е добре оборудвана с технологични джаджи кола за възможно най-малко пари.

Всеки трети на нашия континент би си купил китайска кола

Все повече и повече купувачи на автомобили в Германия нямат проблем да си купят китайски автомобил. 30% според анкета на Carwow могат да си представят, че следващата им кола ще бъде от Китай.

Китайските производители се борят с почти пълната липса на разпознаваемост на марката и трябва да променят текущото възприятие за качеството на техните продукти.

За 19% от германците и дори за 27% от британците произходът на превозното средство е много важен фактор, съответно за 40% и 39% - отчасти решаващ фактор. От друга страна, за 41% от германците и за 34% от британците няма значение от коя страна е марката на автомобила.

Батериите стават два пъти по-леки

Китайският производител на батерии CATL представи нов тип батерии за електрически самолети, които са много интересни и за автомобилната индустрия. Теглото на батериите може да бъде значително намалено.

Гигантът за производство на батерии - китайската компания CATL, доставчик за BMW, Mercedes-Benz, Volvo и Ford, представи специален нов тип батерия по време на салона в Шанхай. Кондензираната батерия е предназначена предимно за авиацията, тъй като е възможна много висока енергийна плътност на килограм - 500 Wh. Това е приблизително два пъти повече от енергийната плътност на модерна литиево-йонна батерия. Според CATL това отчасти се дължи на “силно проводими електролити, катодни материали с ултрависока енергийна плътност и иновативни анодни материали”.

Революционните батерии на китайската компания CATL.
Революционните батерии на китайската компания CATL.

Въпреки че CATL представя новата технология за батерии като удобно решение за електрическата авиация, ненапразно от фирмата обявиха иновацията именно на автомобилен салон. CATL казва, че също работи върху такива батерии за използване в автомобилната индустрия. И тук не говорим за бъдеще неопределено време, а за това, че тези революционни акумулатори за коли ще бъдат пуснати в широкомащабно производство още тази година.

Новите батерии би трябвало да направят електрическите автомобили много по-леки и пробегът да се увеличи.

CATL в момента е най-големият производител на батерии в света. Компанията вече започна производството на един от другите си водещи  продукти, наречен Qilin Battery, и също така разкри кой ще бъде първият електрически автомобил, който ще се възползва от новата батерия. Новият акумулатор е с по-висока енергийна плътност, до 255 Wh/kg, и може да измине до 1000 км с едно зареждане. Самото зареждане може да се постигне от 10% до 80% само за 10 минути. Първият електрически автомобил, който ще използва тези батерии, е големият китайски миниван Geely Zeekr 009.