Колкото и някои производители да се опитват да намерят алтернативи за скъпи и редки материали в батериите, те все още доминират.
През следващите няколко години най-вероятно ще станем свидетели на важен технологичен напредък и намаляване на тези суровини в батериите, но дотогава производителите ще продължат да зависят от тях. Ето защо батериите са скъпи, а засега и със съмнителни екологични ползи, защото суровините се добиват по неекологичен начин, а самата химия на батериите не е от най-здравословните за околната среда, което ще е проблем при изхвърлянето им .
Средната литиево-йонна батерия съдържа около 28,9 кг никел, 7,7 кг кобалт и 5,9 кг литий. Ако не се рециклират, тези метали отиват на отпадъци. Това също са около 80 кг мед и около 30 кг графит за общо тегло от около половин тон (за средностатистически електрически автомобил).
Въпреки че се предвижда литиево-йонните батерии да съдържат по-малко метали през 2030 г., рециклирането на тези материали все още ще бъде важно, за да се справим с нарастващото глобално търсене на литиево-йонни батерии. Или ще получим нова технология.