Помирителна комисия и съд защитават интересите на потребителя, ако неговата банка не е реагирала адекватно

Сигурно на всеки се е случвало да изгуби банковата си карта, да му я откраднат или просто да я глътне банкоматът. За подобни неприятни ситуации има предписани правила, които трябва да бъдат следвани. Понякога обаче, особено през уикендите или през дълги празнични почивни дни, на телефона, посочен от съответната банка на гърба на картата за контакт, не отговаря никой.

Как да се действа тогава?

Важно е да се знае, че всяка банка има свои правила и изисквания за подобни случаи, затова е важно да се прочетат внимателно договорите с тях. Някои банки например изискват освен обаждане до указания от тях телефон да има такова за кражбата и до полицията. Други признават само обаждане до посочения от тях телефон. Някои признават обаждане от трето лице, ако притежателят на картата не успее да се свърже, други обаче искат разговорът да бъде единствено с титуляра.

Според експерти най-лесно дилемата с блокиране на изчезналата карта се разрешава за всеки, който има онлайн банкиране. Едната, по-лесната, е новата функционалност на мобилното банкиране - блокиране и активиране на карти. С нея може да се управлява статусът на картата при пазаруване, плащане на ПОС терминал, пътуване или при опасения, че картата е изгубена или открадната. С помощта на онлайн банкирането дори дневните лимити за теглене може да се вдигат и свалят.

Процедурата

е проста

– влизате в мобилното приложение, избирате картата, която искате да блокирате, или да активирате отново, натискате бутона “Заключи” на екрана и потвърждавате нейното временно блокиране. Картата е временно неактивна, като на екрана ще се промени нейното изображение.  Новото ѝ активиране става по същия начин, но с натискане на бутона “Отключи”.

Ако избраната банка все още не предлага тази услуга, тогава е добре притежателят на картата да си открие поне две сметки, задължително всяка с дебитна карта, в същата или в друга банка. Така при критична ситуация, в която не може да направи контакт по телефона, през мобилното приложение той може да преведе парите от застрашената сметка към другата.

Рутинните процедури при загуба на карта, независимо от причините,

са сходни при повечето банки

Първата стъпка от план А е да уведоми банката, а при кражба и ако има такова изрично изискване - и местната полиция, от която да получи документ за инцидента. В общите условия на всеки трезор са посочени и други начини за уведомяването - по факс, в банков офис, на e-mail, писмено, устно или по пощата.

Всяка банка има възможност тя да бъде уведомена по телефон. Ако не отговаря никой, човек може да се свърже със съответната картова организация. Най-често това е БОРИКА. При повечето банки уведомяването им трябва да стане най-късно от два до пет дни след инцидента.

Независимо от начина на уведомяване картата се блокира, като

срокът за това може да бъде от един час до 30 дни

Повечето трезори след изтичане на срока, поискан от притежателя на картата, издават нова със същата банкова сметка.

Ако уведомяването на банката е станало по нейните правила, клиентът не понася никакви вреди от загубването.

Когато някой успее да изтегли пари от сметката, без да е имало възможност да му предоставите сам картата или пинкода си, това най-често се разбира след сигнализиране с есемес за изтеглени суми. В такъв случай трябва незабавно да уведомите банката издател. Тя ще блокира картата не само ако вие я уведомите, но и ако забележи съмнителни преводи от вашата сметка например към чужбина, с определен размер и периодика.

Специални отдели на банката започват проучване за автентичността на трансакцията и нейното точно регистриране. Между 15 и 35 работни дни е срокът за отговор какво се е случило и дали парите ви ще бъдат възстановени.

Възстановяването зависи от размера

Ако източената сума e до 100 лева, за жалост, ще понесете всички загуби. В случай че откраднатата сума е по-голяма, банката ще я възстанови изцяло, но само ако се докаже, че сте използвали картата си в съответствие с условията, за които е издадена, предприели сте всички необходими действия за запазване на данните и веднага след установяването на паричните липси сте уведомили банката.

Законът за платежните услуги и платежните системи защитава всеки потребител на банкова карта, който успее да докаже, че трансакцията не е авторизирана от него. Възстановяването на източените суми става незабавно.

Има обаче казуси, при които банката отказва да възстанови

липсващите суми. Изложените мотиви обикновено са свързани с проявена небрежност, като дори е имало случаи, при които нареждането става през лаптоп на клиента, който е пробит от хакер. Има и случаи, макар и малко, при които притежател на карти е причинил загубата чрез измама - например за датата и мястото на изчезване на картата или за други подробности и банката има право да сезира полицията за извършено престъпление.

Когато се реши, че вина има и собственикът на картата, а той оспорва решението, изходът е да се обърне към Помирителната комисия за платежни спорове към Комисията за защита на потребителите. Тя е орган за алтернативно решаване на спорове, като производството пред нея се развива извънсъдебно. Заявление до комисията можете да подадете и в случай че банката не отговори на жалбата ви в законоустановения срок или откаже да покрие загуба по сметки при спазени всички изисквания.

Има вариант и да се подаде съдебен иск за липсващата сума, който е с добри шансове за решение във ваша полза. При този спор банката е тази, която трябва да докаже защо например никой не е отговорил на телефонно позвъняване или за отказа си да покрие загубите. Този вариант обаче струва по-скъпо и е по-продължителен за разлика от помирителната комисия, при която разглеждането на споровете е и безплатно.