Няколко хиляди собственици на модерни дизелови автомобили имат проблем със заплването на двигателите и се налагат скъпи ремонти, алармират потребителски групи във Франция и Белгия.
Въпросните коли са засегнати от некачествена работа на системата, предназначена за почистване на отработените газове, наречена AdBlue.
Технологията, която да подобри емисиите на отработените газове от дизеловите двигатели, одруса хиляди шофьори със средни сметки от около 1000 евро, съобщава водещата потребителска група във Франция UFC Que Choisir.
Ремонтът често струва 1200 евро или повече, твърдят в съседна Белгия. От подобна потребителска фламандска организация казват, че има поне 2000 известни случая в страната.
Системата използва разтвор от дестилирана вода и урея с марката AdBlue. Можете да заредите от него от сини помпи в определени бензиностанции.
AdBlue автоматично се впръсква в изпускателната система на автомобила, където разгражда замърсяващия азотен оксид, така че да се отделят само азот и водни пари.
Широкото му въвеждане съвпадна с настоящите стандарти за емисии Eвро 6, които са част от все по-строгите цели за емисии, които производителите на автомобили вече трябва да изпълняват. Без AdBlue би било много по-трудно да се намалят емисиите на дизеловите автомобили и да се съобразят с най-новите стандарти.
AdBlue обикновено се проверява и допълва, ако е необходимо, по време на нормален сервиз на автомобила, но може да се наложи да го допълвате сами между услугите. Почти всички автомобили, които изискват AdBlue, са оборудвани с измервателен уред, който задейства предупреждение на таблото ви, когато нивото му е на изчерпване. Ако това се случи, колата се блокира и просто не може да запали.
Първата индикация, че е необходимо зареждане, идва от предупредителна светлина и обикновено са необходими две години шофиране, за да се покаже.
Проблемите идват, когато сензорът, вграден в резервоара, не работи. Ако течността свърши, колата няма да запали, докато не бъде сменен целият резервоар, което обикновено струва повече от 1000 евро. Сензорът не се предлага отделно.
Организацията UFC Que Choisir е събрала 1418 индивидуални доклада. Установено е, че автомобилите Peugeot и Citroen са най-засегнати, но почти всички дизелови автомобили, произведени между 2013 и 2020 г., са включени в списъка, особено тези, произведени от 2015 до 2019 г.
Само 9% от членовете на UFC са имали изцяло покрити ремонти от производителит, 55% са се уредили с частично възстановяване, а 36% е трябвало да платят изцяло сумата.
Понякога се установява, че кристализацията на AdBlue причинява неизправности на сензора.
Рискът може да бъде намален, като резервоарът не се пълни догоре, като не се продължи пълненето след първото прекъсване на помпата и се добавят антикристализиращи агенти.