Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) призовава за тригодишно отлагане на ограничителните правила за търговията с електрически превозни средства между ЕС и Великобритания, които трябва да влязат в сила само след шест месеца. В противен случай митата биха могли да достигнат общо 4,3 милиарда евро, потенциално намалявайки производството на електрически автомобили с около 480 000 бройки.
Стоките, изнасяни съгласно споразуменията за свободна търговия на ЕС, трябва да отговарят на „правилата за произход“, за да получат тарифни преференции. Настоящите преходни правила в Споразумението за търговия и сътрудничество между ЕС и Обединеното кралство (TCA) позволяват на батериите, сглобени в Европа, да отговарят на условията за европейски произход.
От 1 януари 2024 г. обаче тези правила ще станат много по-рестриктивни, изисквайки всички части на батерията, както и някои критични материали за батерията, да бъдат произведени или в ЕС, или в Обединеното кралство, за да отговарят на условията за безмитна търговия.
„Европа все още не е създала сигурна и надеждна верига за доставки на батерии, която да може да се погрижи за тези по-рестриктивни правила в момента“, заяви генералният директор на ACEA, Сигрид де Врис. „Ето защо ние молим Европейската комисия да удължи настоящия период на въвеждане с три години.“
Има огромни инвестиции в европейската верига за доставки на батерии, но е необходимо време за изграждане на необходимия капацитет. Междувременно производителите на превозни средства трябва да разчитат на батерийни клетки или материали, внесени от Азия.
Според данни от членове на ACEA тарифата от 10% върху електрическите превозни средства би струвала близо 4,3 милиарда евро за тригодишния период между 2024 г. и 2026 г. Това би било пагубно не само за автомобилната индустрия в ЕС, но и за европейската икономика.
„Тъй като сме изправени пред нарастващ конкурентен натиск от чужбина, прилагането на тези правила би имало тежки последици за производството на електрически превозни средства в Европа - в точното време, когато трябва масово да увеличим продажбите и производството“, предупреди Де Врис.
Великобритания е експортен пазар номер 1 в автомобилната индустрия на ЕС, като представлява почти една четвърт от износа на електрически коли. Тъй като тарифите биха имали отрицателно въздействие върху продажбите на този ключов пазар, индустрията потенциално може да бъде принудена да намали производството на електрически превозни средства в ЕС с до 480 000 бройки, еквивалентното производство на две средно големи автомобилни фабрики.
Електрическите автомобили, произведени в Китай, вече съставляват една трета от британския пазар, въпреки 10% мито. Ако европейските производители бъдат принудени да плащат същата входна тарифа, те очевидно ще загубят позиции пред конкуренцията от трети страни.