Мобилно приложение “залавя” фалшивите и директно ги препраща към приходната агенция

НАП започна масирана акция по морето и призова всеки да е като данъчните - да проверява касовите бележки.

От приходната агенция уточняват, че гражданският контрол върху отчитането на приходите може да става чрез мобилното приложение NRA Mobile. То може да се изтегли през App Store или Google Play.

Проверката става на два етапа. Първо се сканира отпечатаният на бележката QR код, а приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номерата на касовия бон и фискалната памет на апарата. Клиентът може да сравни дали данните в хартиената бележка и мобилното приложение съвпадат. Ако има разлика, през приложението се прави

директен контакт с НАП за сигнализиране за фалшива касова бележка

При съвпадение на данните потребителят може да направи справка чрез приложението дали конкретната бележка е отчетена в сървърите на НАП. Ако всичко е наред, в зелено излиза информация, че продажбата е отчетена коректно.

Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения могат да се подават и на телефон 0700 18 700 или на имейл [email protected].

А инспекторите от НАП ще направят 10 000 проверки до края на сезона по морето. Те ще бъдат в ресторанти, магазини, атракциони, паркинги и други. Под активно наблюдение вече били поставени стотици обекти, прави се ежедневен мониторинг на борси и тържища, които снабдяват хотелите с храни и напитки.

В рамките на кампанията ще се използва и способът таен клиент, при който данъчните ще правят покупки, без да се легитимират, за да установят дали се издават касови бележки. Инспектори ще организират и

явни наблюдения,

при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди.

От НАП отново ще използват дистанционната връзка на всеки касов апарат със сървърите на приходната агенция за установяване на рискови търговци, чиито продажби значително се различават от обичайните. Ще се следи и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.

По морето ще бъдат командировани инспектори и от други градове. От НАП са категорични, че засилените проверки няма да намалят бдителността по отношение на останалите търговски обекти в другите населени места.

“Сезонните контролни кампании са традиционни, те не се правят, за да се установят нарушения, да се съставят актове или да се запечатват обекти. Те имат дисциплиниращ ефект, но и допринасят за

създаването на равнопоставена и честна бизнес среда

С всяка година наблюдаваме ръст на представителите на бизнеса, които коректно спазват данъчно-осигурителното законодателство. Това ни радва и показва, че прилагаме правилните мерки и партньорски подход. Ние сме партньори на коректния бизнес и безкомпромисни към тези, които не спазват закона”, коментира шефът на НАП Румен Спецов.