• Променят закон, спират договора седмица след като в парламента гласуват новите текстове
  • Ще вкарват и държавен управител в рафинерията

11 години след като “Лукойл” взе нефтеното пристанище “Росенец”, държавата си го поиска обратно.

В сряда лидерите на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС внесоха в парламента промяна в закона, според която концесията на руската компания се прекратява в срок от една седмица след гласуване на новите текстове.

“Решението е взето от всички”, обяви в парламента депутатът от ДПС Делян Пеевски, чийто подпис също е под законовото предложение. Вносители са още партийните лидери Бойко Борисов, Мустафа Карадайъ, Христо Иванов, Атанас Атанасов и Кирил Петков, както и Десислава Атанасова, Петър Чобанов, Делян Добрев и др.

Първи в сряда идеята обяви лидерът на ПП Кирил Петков, според когото предложението на неговата партия щяло да прекрати концесията на пристанището, чийто срок бил удължен с 24 г. без мотиви от служебния.

“Всички ключови инфраструктури трябва да бъдат под контрола на държавата – особено тези по границата. В миналото винаги е имало съмнения какъв е контролът на това пристанище. А нашата цел е влизане в Шенген и

това е голяма и ясна стъпка в тази посока

Министерството на транспорта заяви вече, че може да оперира това пристанище. Така ще има приходи, които ще влизат в хазната”, каза Петков. По думите му промяната е и в съответствие с регламента на ЕС за санкциите срещу Русия заради нападението над Украйна.

“Така заявяваме ясно, че Шенген е наша национална цел. Че няма да се предават ключови обекти без мотиви и да се удължават концесии с неясни цели”, подчерта той. Петков изрази очакване, че ГЕРБ-СДС ще подкрепят идеята, което обаче изуми Бойко Борисов. Според него Петков приписал едно общо намерение.

Решението да се предложи прекратяване на концесията било взето във вторник на среща между лидерите на ГЕРБ и ПП-ДБ, като на нея са присъствали Йордан Цонев, Делян Пеевски, както и Мария Габриел, разказа Борисов. И призова Петков и Христо Иванов

да поработят върху НЕкоалиционната си култура

В бързането на ПП да обявят идеята за своя Борисов видя сигнал, че подобни решения демонстрирали силата на една некоалиция да взема важни решения в полза на държавата.

Самият Иванов каза, че законодателната инициатива била свързана с Шенген. Според него ПП не избързали, а имало “комуникационно нестиковане”.

В спора за авторството на идеята се включи и ДПС. “Това е инициатива, която изработихме заедно с ГЕРБ. ДБ веднага се включиха. Сега с изненада виждам, че било инициатива на ПП. Това не е така. Това е много стара наша идея”, каза Делян Пеевски.

Той обясни, че в предложения законопроект е заложен едноседмичен срок след приемане на поправката от парламента, в който да се прекрати концесията за пристанище “Росенец”. По думите му чрез “Лукойл” се финансира войната в Украйна и това трябва да се спре, държавата трябва да има абсолютен контрол. “Не може една частна компания да притежава врата в държавната граница”, категоричен бе Пеевски.

От внесенените официално в парламента промени става ясно, че се изменят текстове от Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Те бяха приети по инициатива на ДПС в миналия парламент.

Текстът предвижда да не се дават концесии на обекти от критичната инфраструктура, свързани с нефт и нефтопродукти с руски произход или изнесени от Русия. Заварените договори пък се прекратяват в едномесечен срок от получаване на положително решение от ЕК.

Вносителите на поправките сега посочват, че служебното правителство не е поискало становище от Брюксел въпреки разпоредбите на закона. Поради това сега се прави поправка, според която в срок от една седмица след гласуването на промените концесията се прекратява.

Пеевски и Борисов допълниха, че ще има и продължение по темата с “Лукойл” -

ще се вкарва от държавата и особен управител в рафинерията

Тази тема също била обсъждана с ПП и ДБ, а възможността за такъв управител е предвидена също в закона. Тя бе приета пък в от миналия парламент, но по искане на на ДБ.

Предложението сега включва държавата да си върне собствеността и върху тръбите, които свързат пристанището с рафинерията, а чрез особения управител да се поеме и целия контрол, обясни Борисов. Според него обаче имало яростна съпротива от ПП относно тръбите и вкарването на държавен управител. “Не знам защо. И сега чувам как Кирил Петков ме призовава да го подкрепя за нещо, за което вчера ние сме спорили колко по-голям да му е мащаба”, разказа Борисов.

Пеевски също се надявал от ПП да подпишат и за особен представител, за да влезе в рафинерията и да се следи дейността.

Лидерката на БСП Корнелия Нинова видя в предложенията за прекратяване на концесията на “Росенец” двоен аршин.

“Ние доказахме, че държавната собственост може да се управлява добре и от нея да се печели. В конституцията изрично е записано, че такива обекти – води, гори, плажна ивица и т.н., са изключителна държавна собственост. Така че, изхождайки от конкретния случай, казваме принципно, че ние сме “за” такива обекти да бъдат държавна собственост”, обясни Нинова. Но за “Росенец” се правело предложение за определена концесия, а в същото време се подготвяла концесия на летището в Пловдив и удължаване на други по морето. “Това е безпринципно и е решение за един казус, взето вероятно по някакви причини, които още не знаем”, каза Нинова.

Социалистите искали да има мнозинство, което да каже, че богатствата са държавна собственост и ще се експлоатират така, че от тях да печели народът.

По думите на Нинова било много важно, ако се прекрати тази концесия, държавата да е готова да поеме всички функции веднага, така че да няма проблеми. Било много важно да е ясно дали ще има санкции при развалянето на договора и как това ще се отрази на цената за хората и на икономиката.

Бившият служебен вицепремиер и министър на транспорта Христо Алексиев отрече служебният кабинет да е удължавал концесията за “Росенец”. “Стана национален спорт да се изричат неистини. Концесията на пристанището

е сключена през 2011 г.

с решение на правителството на Бойко Борисов за срок от 35 години. Служебното правителство не е променяло нищо”, каза Алексиев.

Той обясни, че към момента държавата притежава само кейовата стена на “Росенец” и акваторията на самото пристанище. Целият тил - тръби, по които се доставя нефта и се извеждат готовите горива, складове и други съоражения, са собственост на “Лукойл”. Ако държавата прекрати тази концесия,

пристанището оставало без лиценз и ще трябва да прекрати своята дейност,

твърди Алексиев. Ако това се случело, рафинерията нямало да може да работи и щяло да има криза в сферата на горивата. Алексиев призова за задълбочен анализ, преди да бъде взето решение по казуса.

Кризисен пиар или корпоративни интереси видя президента Радев

Като плод на корпоративни интереси или кризисен пиар определи държавният глава Румен Радев предложението на управляващите да се развали концесията на пристанище “Росенец”. Пред журналисти в СУ “Св. Климент Охридски” той коментира и твърденията на ПП-ДБ, че всъщност служебното правителство удължило концесията на пристанището.

“Поредните прибързани и некоректни изказвания на политически лидери. Нека се върнат назад във времето и да си отговорят на въпроса кой даде на концесия пристанището - правителството на Бойко Борисов”, заяви Радев. По думите му концесията остава да бъде в сила още 24 години. Служебното правителство просто не я е прекратило, защото точно тогава водило борба с космическите цени на горивата, за което държавният глава обвини предишните управляващи от четворната коалиция.

“Предстои да видим дали това предложение на управляващите, което явно те ще подкрепят, е в резултат на някакви корпоративни апетити или кризисен пиар да забравим бързо кой ни докара посредниците за 30% по-скъп руски газ. Радев спомена още “Джемкорп”, а също попита и кой не премести регистрацията на “Лукойл” по време на редовното си управление от Швейцария в България”.

Той припомни, че само за 5 месеца служебното му правителство е събрало над 180 милиона лева данъци от “Лукойл”, което било два пъти повече от направеното от всички редовни правителства за последните 15 години.

“Аз се надявам, че са си направили оценка на риска какво има зад пристанището. Защото там има голяма тилова база - на кого принадлежи тя, защо тя принадлежи на “Лукойл”, кога е взета от него, как това връщане на държавата в пристанището ще работи с тази тилова база, без която прехвърлянето на петрол към нефтохимическия комбинат е невъзможно”, попита държавният глава. Според него най-важният въпрос оставал как всичко това ще се отрази на цените на горивата.

Проверка в стенограмите от заседанията на служебното правителство показва, че решението е взето на 6 октомври 2022 г.. С него не са удължава концесията, а се оставя в сила нейното действие до 2046 г. Дни преди да бъде взето решението, в края на септември 2022 г., Гълъб Донев имаше среща с шефовете на “Лукойл”. Според официалните съобщения на нея били договорени мерки за сваляне на цените на горивата. (24часа)