МРРБ ще възложи нови обществени поръчки за зимно поддържане след седмица по критерий “най-ниска цена”, обяви регионалният министър Андрей Цеков на брифинг във ведомството.
При встъпването си в длъжност Цеков възложил одит на провеждащите се в момента търгове за текущ ремонт и поддържане и е спрял временно процедурите за 4 от тях на стойност 4,1 млрд. лв. Усъмнил се върху бързото необичайната активност по възлагане на процедурите.
“Нарушението на пътната агенция по време на служебното правителство е, че “е сложила ограничителни критерии, чрез които се създават предпоставки за непрозрачно, неефективно и незаконосъобразно изразходване на публични средства”, каза министърът.
“Според мен срокът от 4 години е твърде дълъг, по-малко от 2 пък е непрактичен. Най-оптималният срок е от 3 години. Не казвам, че това е финалното решение, предстои обсъждане с АПИ”, каза Цеков по отношение на това колко ще бъде срокът на бъдещите обществени поръчки. Бюджетът по тях ще бъде на база стратегия.
Цеков посочи, че започва и разработката на стратегически документ за развитие на републиканската пътна мрежа у нас в партньорство на АПИ със Световната банка, тъй като старата е изтекла 2022г.
“България не е свързана с магистрала и скоростен път с нито една от съседните държави, като изключим Турция. Не е изградена връзката със Северна Македония, не е изградена магистрала „Европа“ със Сърбия, не е изграден коридор номер 6 и не е изградена магистрала „Черно море“. Не е изградена и връзката между Русе и Маказа, както и магистрала „Хемус“, посочи министърът.
“Друго което предвиждаме в управленската си програма е сключването на анекси с общините, за да могат те да довършат вече стартиралите проекти по места, свързани с общинската инфраструктура”, добави министърът. Новото е, че те средствата няма да бъдат отпускани авансово.
“Плащанията ще бъдат на база разходи - когато една община получи съответните сертификати от изпълнителите на проекта за съответния месец, тогава парите да бъдат изплащани от МРРБ”, каза Цеков.
2.8 млрд. лева са отделни в проектобюджета за МРРБ. Парите са предвидени за изграждане на републиканска пътна мрежа, за нейното поддържане и за да подпомагат общините за тяхното благоустройство и водоснабдяване.
Министърът подчерта, че средствата трябва да бъдат разходвани максимално прозрачно, ефективно и законосъобразно.