Ние обучаваме своите клиенти, защитаваме ги, даваме сигурност за това, че има кой да се погрижи за тях, казва директорът на "Софийски Корпоративен Център", ЗК „Лев Инс” АД
Владислав Милев е магистър по икономика, специалност „Маркетинг и мениджмънт”. Специализирал е техники за продажби в академията на General Motors. Има над 25 години опит в автомобилния бранш, като е заемал позициите на fleet мениджър за България в Adam Opel AG и General Motors Company, бил е изпълнителен директор на София Ауто и оперативен директор на АЛД България, част от Сосиете Женерал Груп. От 7 години работи в сферата на застраховането като директор „Бизнес развитие” в застрахователен брокер, а от 2021 г. е директор на „Софийски Корпоративен Център” на ЗК „Лев Инс” АД. От началото на 2023 г. Владислав Милев е член на Управителния съвет на компанията и развива представителствата на дружеството в Румъния и Полша.
- Г-н Милев, светът става все по-дигитален и няма сфера, която да е извън този процес. Как се отразява това на пазара на застраховането?
- Всичко се променя. И ние се променяме. През последните десетилетия светът започна с бързи темпове трансформация в посока дигитализация, изкуствен интелект, роботизиране. Ковид пандемията, навиците на новите поколения и войните засилиха тези процеси.
Естествено, и ние в ЗК „Лев Инс” АД, като лидер на застрахователния пазар, се развиваме, като се стремим да изпреварваме събитията, за да предложим най-добрите услуги на клиентите си. Застраховането преминава от пасивния към проактивния подход на предлагане, като същевременно засилва своето дигитално присъствие, не само чрез промяна и внедряване на нови процеси и изкуствен интелект, но и чрез промяна в продуктовата гама. Ние предлагаме не само устойчивост и сигурност, но и кибер покрития за клиентите си. Предлагаме иновативни и цялостни кибер решения, даващи сигурност на бизнеса, подкрепени с експертизата на водещи специалисти в световен мащаб и широка партньорска мрежа на локално ниво.
- Какви са тенденциите – колко ще расте този пазар през следващите години?
- Пазарът на застраховки в дигиталната и кибер сфера все по-бързо набира популярност сред институциите, бизнеса и обществото. ЗК „Лев Инс” АД, като пионер, вече 4 години проправя пътя, показвайки на клиентите си възможностите за превенция и съответно - покритие на рисковете. Голяма част от тях са или неосведомени, или, за жалост, прикриват вече възникнали проблеми поради регулаторни санкции. Знаете, че глобата за изтекли лични данни от компания е 4% от оборота за предходната година, което може да доведе до фалита на бизнеса, независимо от размера му. Това е дълъг път. Ние обучаваме своите клиенти, защитаваме ги, осигуряваме им първа точка за контакт като даваме сигурност за това, че има кой да се погрижи за тях.
- Проучване на „Тренд“, направено по поръчка на Съюза за стопанска инициатива, обаче показа, че 64% от българите се чувстват неосведомени по въпросите на киберсигурността. Доколко хората осъзнават нуждата от такъв тип знания и защита?
- Важно е да си дадем сметка, че всеки от нас – в ролята си на родител, преподавател, служител, мениджър или посланик на каузата има важна роля и отговорност, за да живеем без последствията от кибер престъпления. Само заедно - родители, институции и бизнес можем да се преборим с престъпността. Проактивните действия и направените проучвания от страна на „Лев Инс” очертаха тези тенденции още преди години, а правилността на посоката ни се потвърждава и от последното проучване на „Тренд”. Именно затова залагаме на комплексен, 360-градусов подход – от образоването на обществото, през центровете за сигурност, до застраховането при евентуален инцидент.
Едно от основните ни направления е обучение на служителите. Статистиката сочи, че над 85% от пробивите в информационните системи на бизнеса идват от незнание или необучени служители с пароли като „1234”. Наличието на вътрешни правила е важен аспект, но в допълнение към тях, хората трябва да знаят какво да правят и какво - не. По тази линия „Лев Инс” си партнира със Cyber 360 Academy, които покриват целия спектър на необходими обучения за родителите, служителите и специалистите в областта на информационните технологии.
В нашата дългосрочна перспектива е заложено провеждането на такива обучения с всички обществени групи. Социалната образователна кампания „Пази детето в интернет“, която „Лев Инс” стартира още през 2021 г., премина във втория си етап и се съсредоточава върху обучение за родители, поради изключителната важност да сме заедно в борбата с кибер престъпността. Нашите експерти дават примери не само за изтичане на данни и пробив на бази по GDPR в бизнеса, но и за изнудване и тормоз над подрастващото поколение. Ролята на родителя е важна част от веригата за превенцията на децата ни, особено в тази високотехнологична епоха, когато дисплеите се превръщат в прозорец към света на младото поколение.
Тук е мястото да отбележа и подкрепата на множеството ни институционални партньори – почти всички общини в България, Българската асоциация за киберсигурност, Европейски цифров иновационен хъб „Тракия“, Държавна агенция за закрила на детето, регионалните структури на МОН, Национална мрежа за децата, Пловдивският университет „Паисий Хилендарски”, УНСС и много други. С тяхно съдействие достигнахме до над 130 000 деца, родители и преподаватели, които преминаха през „школата” на Явор Колев в ролята му на директор „Информационни технологии и киберсигурност” на „Лев Инс” и двигател на „Пази детето в интернет“.
Информацията и изграждането на навици са особено ценни и с оглед на факта, че Европейският съюз поетапно въвежда законодателни промени, които регулират киберсигурността на институциите и бизнеса. Вече няма да можем да си „затваряме очите” за хилядите опасности, които поставят под риск не само финансите и личната ни информация, но и психологическото ни здраве.
- Реално какви рискове покрива кибер застраховката? Кой може да се възползва от нея и по какъв начин тя дава сигурност?
- Според данни от изследвания в ЕС в рамките на 3 месеца след пробив в сигурността, всяка средна по мащаб компания фалира.
Застраховката, като част от мерките за превенция, дава различни добавени стойности. Покрива разходите за възстановяване на дейността, адвокатски разходи, уведомления към трети лица, ПР и маркетингови активности, хардуер и софтуер като покритието при някои от продуктите ни е до 2 000 000 евро. Застраховането гарантира, че ще има кой да покрие една голяма част от разходите на компанията при наличие на злонамерени действия, а това дава спокойствие и превенция от риска за фалит. В съвременния свят е напълно нормално да се прехвърли риска към трета страна, към експертите, а хората да правят това, от което разбират най-добре – бизнес.
За частните лица „Лев Инс” предлага иновативни решения в областта на превенцията на данните, финансовата информация, личните данни. Пример за такова решение, подходящо за всеки дом, е „Компютърна сигурност у дома”. То предлага комплексна защита на семейството, защото съчетава софтуерен филтър срещу зловредни сайтове, линкове и вируси, а в същото време застрахова компютрите и периферията от физически щети. То е особено ценно, когато няколко членове на домакинството споделят един компютър, или когато работим home office. На практика това решение успешно замества комбинацията от една доста скъпа антивирусна програма и скъпи мрежови устройства (рутери), като имат разширени функции, които потребителят сам може да настройва. Но нека не забравяме и колко често се случват инциденти с лаптопите, камерите и принтерите, когато имаме малки деца и домашни любимци. Разбира се, всеки може да увеличи сигурността си online с покритието „Кибер Хелп”, което гарантира денонощната подкрепа на експертите от нашия Security Operational Center.
За бизнеса „Лев Инс” има няколко различни продукта и технически решения, свързани отново с превенция от изтичане на данни, важна фирмена информация, ноу хау, като продуктите са в зависимост от големината на компанията, дигиталната инфраструктура, наличието на сървъри и обема на данните. Например, за микро и малки предприятия с до 20 компютъра, най-подходяща е застраховката „Кибер Лев“, тъй като дава много добавена стойност на много разумна цена. Тя няма аналог на пазара, защото съчетава мониторинг на online заплахите, проактивна защита, както и застрахователно покритие на дигиталните активи. С нея бизнесът може да „спи спокойно”, тъй като разчита на технологично решение, базирано на самообучаващ се изкуствен интелект, който засича както външни заплахи, така и недобросъвестно поведение на служители, съчетан с 24/7 обслужване от топ специалисти.
Комбинацията от обучения, денонощният ни кол център 0800 10 200, техническите решения на Cyber One и като финал - застраховка, дава максимална сигурност на компаниите за непрекъсване на дейността им.
- Какво трябва да направи човек, ако има риск от кибер заплаха?
- Проучването на „Тренд” „Кибер здраве България 2023” показа много притеснителни резултати - едва 37% от анкетираните ще се обърнат към институция, а 68% от тях не знаят коя е тя! Проблемът при пробив е, че трябва много бърза реакция, за да се намалят загубите. Говорим за минути! За да обезпечи и това звено от веригата, „Лев Инс” има собствен денонощен и безплатен кол център с номер 0800 10 200. При обаждане на него клиентът получава инструкции за поведение и реакция, пренасочва се към специалист и му се оказва съдействие за последващи действия. Този процес е валиден за всички видове застраховки на „Лев Инс”.
- Става ли бизнесът по-осъзнат за нуждата от киберзастраховане и киберсигурност? И има ли определени сектори или индустрии, които са по-изложени на рискове и по-вероятно да се интересуват от тази форма на застраховка?
- Да, забелязва се тенденция към повишено търсене от страна на клиенти. Като споменахме войната, за всички е ясно, че тя не се води само на физическия фронт, а е във все по-голяма степен информационна и кибер. Атаките към страните от НАТО са в пъти повече. Относно бизнеса - няма такъв, който да е на 100% защитен. Всички са под заплаха от злонамерени действия. Разбира се, основните цели на кибер престъпниците са строителни компании, IT компании, медицински центрове и болнични заведения, както и различни производствени индустрии. Наличието на различни по обем бази с данни, търговски тайни и бизнес планове, които в последствие може да се предложат за продажба на преки конкуренти или да се използват за изнудване, специализирана информация за проекти и др. е с приоритет. Естествено, държавните институции, както и банковият сектор, също представляват висок интерес за хакерите.
- Какви са основните предимства за организациите да имат кибер застраховка?
- Те прехвърлят отговорността за носене на риска към застрахователя. Не всяка компания разполага с нужните ресурси, за да покрие всички аспекти на своята сигурност и общи процеси. Отделно, експертизата по възможните рискове е при застрахователя. Голяма част от нашето ежедневие крие своите предизвикателства и рискове, част от тях неосъзнати и непознати за бизнеса. Кибер застраховката не е панацея сама по себе си, но в комбинация с техническите решения, предлагани от партньорската мрежа на „Лев Инс”, представлява сериозна превенция и сигурност за бизнес процесите и съществуването на компанията.
- Колко разпространено е киберзастраховането в Европа?
- В западния свят застрахователната култура е на високо ниво, но въпреки това кибер застраховането е иновативно покритие от последните няколко години, дори и при тях. Може да се каже, че България и страните от ЕС са на почти идентично ниво при кибер застраховенето. Отделно, работата на „Лев Инс” с партньори от презастраховане и посредници, показва засилен интерес и тенденции към растеж. Резултатите за първото шестмесечие на 2023 г. на международните пазари, на които компанията ни оперира, дават доказателства за тази тенденция. В Италия, Румъния, Полша, Гърция, Хърватска и Испания отчитаме сериозен ръст в доброволното застраховане, част от което са и кибер продуктите ни. Показател за успехите ни е и фактът, че сме търсени от държавни институции в чужбина и оферираме покрития на критични инфраструктури.
- Има ли нужда от промяна в правната рамка, за да се съобрази с постоянно променящите се нужди от киберсигурност и киберзастраховане?
- Ролята на държавата и институциите е ясна. Навлизането на новите регулации от Европейския съюз от януари тази година, както и предстоящите промени, говорят сами по себе си за важността на проблема. Налагането на кибер решения към бизнеса е част от превенцията от трусове в бизнес средата и икономиката като цяло. ДОРА е нова регулация, но за жалост бизнесът в страната не винаги има възможност да се запознае с всички новости идващи от ЕС.
Промяната е неизбежна и поради имплементирането на NIS 2 регулацията през 10.2024 г., която засяга почти всички сектори на икономиката и предвижда сериозни санкции. Това законодателство е много близко до вече въведените правила за защита на личните данни и вече е внедрено в българските закони с оглед националната сигурност и безопасността на критичната инфраструктура. Ние живеем в свят, в който не можем да пренебрегваме online сигурността и носим съдебна отговорност, ако не сме я обезпечили.
Ние вярваме, че посоката, в която уверено вървим през последните четири години, а именно: 360 градусов подход към проблемите на киберсигурността-обучение, техническа експертиза и застраховане, съчетано с добрите примери на публично-частното партньорство, ще повиши киберкултурата на обществото и ще помогне на бизнеса с процесите по дигитална трансформация.