Ние обучаваме своите клиенти, защитаваме ги, даваме сигурност за това, че има кой да се погрижи за тях, казва директорът на "Софийски Корпоративен Център", ЗК „Лев Инс” АД

Владислав Милев е магистър по икономика, специалност „Маркетинг и мениджмънт”. Специализирал е техники за продажби в академията на General Motors. Има над 25 години опит в автомобилния бранш, като е заемал позициите на fleet мениджър за България в Adam Opel AG и General Motors Company, бил е изпълнителен директор на София Ауто и оперативен директор на АЛД България, част от Сосиете Женерал Груп. От 7 години работи в сферата на застраховането като директор „Бизнес развитие” в застрахователен брокер, а от 2021 г. е директор на „Софийски Корпоративен Център” на ЗК „Лев Инс” АД. От началото на 2023 г. Владислав Милев е член на Управителния съвет на компанията и развива представителствата на дружеството в Румъния и Полша.

-  Г-н Милев, светът става все по-дигитален и няма сфера, която да е извън този процес. Как се отразява това на пазара на застраховането? 

- Всичко се променя. И ние се променяме. През последните десетилетия светът започна с бързи темпове трансформация в посока дигитализация, изкуствен интелект, роботизиране. Ковид пандемията, навиците на новите поколения и войните засилиха тези процеси.

 Естествено, и ние в ЗК „Лев Инс” АД, като лидер на застрахователния пазар, се развиваме, като се стремим да изпреварваме събитията, за да предложим най-добрите услуги на клиентите си. Застраховането преминава от пасивния към проактивния подход на предлагане, като същевременно засилва своето дигитално присъствие, не само чрез промяна и внедряване на нови процеси и изкуствен интелект, но и чрез промяна в продуктовата гама. Ние предлагаме не само устойчивост и сигурност, но и кибер покрития за клиентите си. Предлагаме иновативни и цялостни кибер решения, даващи сигурност на бизнеса, подкрепени с експертизата на водещи специалисти в световен мащаб и широка партньорска мрежа на локално ниво.

Какви са тенденциите – колко ще расте този пазар през следващите години?

 - Пазарът на застраховки в дигиталната и кибер сфера все по-бързо набира популярност сред институциите, бизнеса и обществото. ЗК „Лев Инс” АД, като пионер, вече 4 години проправя пътя, показвайки на клиентите си възможностите за превенция и съответно - покритие на рисковете. Голяма част от тях са или неосведомени, или, за жалост, прикриват вече възникнали проблеми поради регулаторни санкции. Знаете, че глобата за изтекли лични данни от компания е 4% от оборота за предходната година, което може да доведе до фалита на бизнеса, независимо от размера му. Това е дълъг път. Ние обучаваме своите клиенти, защитаваме ги, осигуряваме им първа точка за контакт като даваме сигурност за това, че има кой да се погрижи за тях.

Проучване на „Тренд“, направено по поръчка на Съюза за стопанска инициатива, обаче показа, че 64% от българите се чувстват неосведомени по въпросите на киберсигурността. Доколко хората осъзнават нуждата от такъв тип знания и защита?

 - Важно е да си дадем сметка, че всеки от нас – в ролята си на родител, преподавател, служител, мениджър или посланик на каузата има важна роля и отговорност, за да живеем без последствията от кибер престъпления. Само заедно - родители, институции и бизнес можем да се преборим с престъпността. Проактивните действия и направените проучвания от страна на „Лев Инс” очертаха тези тенденции още преди години, а правилността на посоката ни се потвърждава и от последното проучване на „Тренд”. Именно затова залагаме на комплексен, 360-градусов подход – от образоването на обществото, през центровете за сигурност, до застраховането при евентуален инцидент.

 Едно от основните ни направления е обучение на служителите. Статистиката сочи, че над 85% от пробивите в информационните системи на бизнеса идват от незнание или необучени служители с пароли като „1234”. Наличието на вътрешни правила е важен аспект, но в допълнение към тях, хората трябва да знаят какво да правят и какво - не. По тази линия „Лев Инс” си партнира със Cyber 360 Academy, които покриват целия спектър на необходими обучения за родителите, служителите и специалистите в областта на информационните технологии.

 В нашата дългосрочна перспектива е заложено провеждането на такива обучения с всички обществени групи. Социалната образователна кампания „Пази детето в интернет“, която „Лев Инс” стартира още през 2021 г., премина във втория си етап и се съсредоточава върху обучение за родители, поради изключителната важност да сме заедно в борбата с кибер престъпността. Нашите експерти дават примери не само за изтичане на данни и пробив на бази по GDPR в бизнеса, но и за изнудване и тормоз над подрастващото поколение. Ролята на родителя е важна част от веригата за превенцията на децата ни, особено в тази високотехнологична епоха, когато дисплеите се превръщат в прозорец към света на младото поколение.

Тук е мястото да отбележа и подкрепата на множеството ни институционални партньори – почти всички общини в България, Българската асоциация за киберсигурност, Европейски цифров иновационен хъб „Тракия“, Държавна агенция за закрила на детето, регионалните структури на МОН, Национална мрежа за децата, Пловдивският университет „Паисий Хилендарски”, УНСС и много други. С тяхно съдействие достигнахме до над 130 000 деца, родители и преподаватели, които преминаха през „школата” на Явор Колев в ролята му на директор „Информационни технологии и киберсигурност” на „Лев Инс” и двигател на „Пази детето в интернет“. 

 Информацията и изграждането на навици са особено ценни и с оглед на факта, че Европейският съюз поетапно въвежда законодателни промени, които регулират киберсигурността на институциите и бизнеса. Вече няма да можем да си „затваряме очите” за хилядите опасности, които поставят под риск не само финансите и личната ни информация, но и психологическото ни здраве.

- Реално какви рискове покрива кибер застраховката? Кой може да се възползва от нея и по какъв начин тя дава сигурност?

- Според данни от изследвания в ЕС в рамките на 3 месеца след пробив в сигурността, всяка средна по мащаб компания фалира.

 Застраховката, като част от мерките за превенция, дава различни добавени стойности. Покрива разходите за възстановяване на дейността, адвокатски разходи, уведомления към трети лица, ПР и маркетингови активности, хардуер и софтуер като покритието при някои от продуктите ни е до 2 000 000 евро. Застраховането гарантира, че ще има кой да покрие една голяма част от разходите на компанията при наличие на злонамерени действия, а това дава спокойствие и превенция от риска за фалит. В съвременния свят е напълно нормално да се прехвърли риска към трета страна, към експертите, а хората да правят това, от което разбират най-добре – бизнес.

 За частните лица „Лев Инс” предлага иновативни решения в областта на превенцията на данните, финансовата информация, личните данни. Пример за такова решение, подходящо за всеки дом, е „Компютърна сигурност у дома”. То предлага комплексна защита на семейството, защото съчетава софтуерен филтър срещу зловредни сайтове, линкове и вируси, а в същото време застрахова компютрите и периферията от физически щети. То е особено ценно, когато няколко членове на домакинството споделят един компютър, или когато работим home office. На практика това решение успешно замества комбинацията от една доста скъпа антивирусна програма и скъпи мрежови устройства (рутери), като имат разширени функции, които потребителят сам може да настройва. Но нека не забравяме и колко често се случват инциденти с лаптопите, камерите и принтерите, когато имаме малки деца и домашни любимци. Разбира се, всеки може да увеличи сигурността си online с покритието „Кибер Хелп”, което гарантира денонощната подкрепа на експертите от нашия Security Operational Center.

 За бизнеса „Лев Инс” има няколко различни продукта и технически решения, свързани отново с превенция от изтичане на данни, важна фирмена информация, ноу хау, като продуктите са в зависимост от големината на компанията, дигиталната инфраструктура, наличието на сървъри и обема на данните. Например, за микро и малки предприятия с до 20 компютъра, най-подходяща е застраховката „Кибер Лев“, тъй като дава много добавена стойност на много разумна цена. Тя няма аналог на пазара, защото съчетава мониторинг на online заплахите, проактивна защита, както и застрахователно покритие на дигиталните активи. С нея бизнесът може да „спи спокойно”, тъй като разчита на технологично решение, базирано на самообучаващ се изкуствен интелект, който засича както външни заплахи, така и недобросъвестно поведение на служители, съчетан с 24/7 обслужване от топ специалисти.

 Комбинацията от обучения, денонощният ни кол център 0800 10 200, техническите решения на Cyber One и като финал - застраховка, дава максимална сигурност на компаниите за непрекъсване на дейността им.

- Какво трябва да направи човек, ако има риск от кибер заплаха?

- Проучването на „Тренд” „Кибер здраве България 2023” показа много притеснителни резултати - едва 37% от анкетираните ще се обърнат към институция, а 68% от тях не знаят коя е тя! Проблемът при пробив е, че трябва много бърза реакция, за да се намалят загубите. Говорим за минути! За да обезпечи и това звено от веригата, „Лев Инс” има собствен денонощен и безплатен кол център с номер 0800 10 200. При обаждане на него клиентът получава инструкции за поведение и реакция, пренасочва се към специалист и му се оказва съдействие за последващи действия. Този процес е валиден за всички видове застраховки на „Лев Инс”.

- Става ли бизнесът по-осъзнат за нуждата от киберзастраховане и киберсигурност? И има ли определени сектори или индустрии, които са по-изложени на рискове и по-вероятно да се интересуват от тази форма на застраховка?

- Да, забелязва се тенденция към повишено търсене от страна на клиенти. Като споменахме войната, за всички е ясно, че тя не се води само на физическия фронт, а е във все по-голяма степен информационна и кибер. Атаките към страните от НАТО са в пъти повече. Относно бизнеса - няма такъв, който да е на 100% защитен. Всички са под заплаха от злонамерени действия. Разбира се, основните цели на кибер престъпниците са строителни компании, IT компании, медицински центрове и болнични заведения, както и различни производствени индустрии. Наличието на различни по обем  бази с данни, търговски тайни и бизнес планове,  които в последствие може да се предложат  за продажба на преки конкуренти или да се използват за изнудване, специализирана информация за проекти и др. е с приоритет. Естествено, държавните институции, както и банковият сектор, също представляват висок интерес за хакерите.

- Какви са основните предимства за организациите да имат кибер застраховка?

- Те прехвърлят отговорността за носене на риска към застрахователя. Не всяка компания разполага с нужните ресурси, за да покрие всички аспекти на своята сигурност и общи процеси. Отделно, експертизата по възможните рискове е при застрахователя. Голяма част от нашето ежедневие крие своите предизвикателства и рискове, част от тях неосъзнати и непознати за бизнеса. Кибер застраховката не е панацея сама по себе си, но в комбинация с техническите решения, предлагани от партньорската мрежа на „Лев Инс”, представлява сериозна превенция и сигурност за бизнес процесите и съществуването на компанията.

 - Колко разпространено е киберзастраховането в Европа?

 - В западния свят застрахователната култура е на високо ниво, но въпреки това кибер застраховането е иновативно покритие от последните няколко години, дори и при тях. Може да се каже, че България и страните от ЕС са на почти идентично ниво при кибер застраховенето. Отделно, работата на „Лев Инс” с партньори от презастраховане и посредници, показва засилен интерес и тенденции към растеж. Резултатите за първото шестмесечие на 2023 г. на международните пазари, на които компанията ни оперира, дават доказателства за тази тенденция. В Италия, Румъния, Полша, Гърция, Хърватска и Испания отчитаме сериозен ръст в доброволното застраховане, част от което са и кибер продуктите ни. Показател за успехите ни е и фактът, че сме търсени от държавни институции в чужбина и оферираме покрития на критични инфраструктури.

- Има ли нужда от промяна в правната рамка, за да се съобрази с постоянно променящите се нужди от киберсигурност и  киберзастраховане?

 - Ролята на държавата и институциите е ясна. Навлизането на новите регулации от Европейския съюз от януари тази година, както и предстоящите промени, говорят сами по себе си за важността на проблема. Налагането на кибер решения към бизнеса е част от превенцията от трусове в бизнес средата и икономиката като цяло. ДОРА е нова регулация, но за жалост бизнесът в страната не винаги има възможност да се запознае с всички новости идващи от ЕС.

Промяната е неизбежна и поради имплементирането на NIS 2 регулацията през 10.2024 г., която засяга почти всички сектори на икономиката и предвижда сериозни санкции. Това законодателство е много близко до вече въведените правила за защита на личните данни и вече е внедрено в българските закони с оглед националната сигурност и безопасността на критичната инфраструктура. Ние  живеем в свят, в който не можем да пренебрегваме online сигурността и носим съдебна отговорност, ако не сме я обезпечили.

 Ние вярваме, че посоката, в която уверено вървим през последните четири години, а именно: 360 градусов подход към проблемите на киберсигурността-обучение, техническа експертиза и застраховане, съчетано с добрите примери на публично-частното партньорство, ще повиши киберкултурата на обществото и ще помогне на бизнеса с процесите по дигитална трансформация.