Toyota, която масово ще пусне изцяло ново поколение електрически автомобили след две години, обяви пробив в производството на батерии, обещавайки пробег между 600 и 1500 км.

Японската компания представи четири типа батерии от следващо поколение, включващи технологии както с течни, така и с твърди електролити, и направи предварителен преглед на две допълнителни стъпки, свързани с технологиите свързани с батериите с твърд електролит.

Батериите с течни електролити, които в момента са основната технология използвана при батериите за електрически автомобили, се усъвършенстват от Toyota, за да осигурят по-добра енергийна плътност, конкурентоспособност по отношение на разходите и по-добри параметри на зареждане.

Процесът включва три основни технологични насоки в областта на батериите с течен електролит - Performance, Popularised и High Performance.

Литиево-йонните Performance Li-Ion батерии ще осигурят възможност за увеличаване на пробега им до над 800 км. Принос за него ще имат и подобрената аеродинамика и намалено тегло на автомобила.

Едросерийните Popularised, които са литиево-желязо фосфатни литиево-йонни батерии, са висококачествени с по-ниска себестойност и цена, с цел създаване на по-широки рамки на интерес към електрическите автомобили, като предоставя на клиентите разнообразие от възможности за интегриране на батерии – подобно на избора, който в момента клиентите имат с възможността за различни задвижвания.
Масовите батерии са конструирани на базата на биполярна технология, която Toyota създаде и утвърди при своите никел-метал хидридни (NiMh) батерии за хибридни електрически автомобили. Технологията е въведена и при батериите използващи по-евтините типове литиево-йонни клетки – с литиево-желязо фосфатни (LiFePO) материали за катода.

Очаква се батериите "за популяризация“ да предложат: 20% увеличение на пробега (в сравнение с актуалния bZ4X с 500 км), 40% намаление на разходите и кратко време за зареждане: 30 минути или по-малко.

Батериите с най-високи динамични показатели High Performance (литиево-йонни) съчетават биполярната структура с литиево-йонна електрохимия и катод с високо съдържание на никел. Така се постигат още по-високи качествени показатели на литиево-йонните клетки и по този начин може да осигури увеличаване на пробега до над 1000 км. Това става при съчетаване с подобрена аеродинамика и намалено тегло на автомобила.

Японският производител декларира и пробив при твърдотелните литиево-йонни батерии. Те имат твърд електролит, който позволява по-бързо движение на йоните и по-широка толерантност към високи напрежения, токове и температури.

Тези качества правят твърдотелните батерии подходящи за бързо зареждане и разреждане и осигуряват повече мощност, респективно по-малък обем.
Компромисът досега беше очакваният по-кратък живот на батерията. Последните технологични постижения на Toyota дават възможност за преодоляване на това предизвикателство, в резултат от което компанията пренасочи фокуса си към създаване на условия за пускането на твърдотелни батерии в масово производство.
Целта е технологията да бъде готова за серийно производство до 2027-2028 г.
Първоначално бе предвидено батериите базирани на твърдотелни клетки да бъдат въвеждани при автомобили с хибридно задвижване, но фокусът на Toyota сега е основно върху въвеждането им в следващото поколение електрически автомобили.
Очаква се първите твърдотелни батерии на Toyota да предлагат 20% увеличение на пробега в сравнение с батерията Performance (приблизително 1000 км) и кратко време за зареждане: 10 минути или по-малко.

Toyota също така вече разработва литиево-йонна твърдотелна батерия с по-високи спецификации, която цели 50% подобрение на пробега в сравнение с батерията Performance. Тово означава изминаване на разстояние от над 1500 км с едно зареждане на батерията в близко бъдеще при премиум електрическите автомобили на компанията.

Аеродинамиката играе ключова роля при определяне на пробега на автомобилите. Централна насока при Toyota е намаляването на височината на батерията, която обикновено е монтирана под пода на колата. Това води до цялостно увеличаване на височината на автомобила, което намяла и пробега. Ако височината на батерията може да бъде намалена, тогава общата височина на автомобила може да бъде намалена.

Toyota, освен всичко друго, се стреми да разработва технологии за производство на по-плоски батерии. Височината на батерията използвана в актуалния модел bZ4X, включително корпуса, е около 150 мм. В бъдеще Toyota планира да намали височината на батерията до 120 мм и дори до 100 мм при спортните автомобили с високи динамични показатели, където ниската позиция на бедрата също е желателна.