Държавите от ЕС искат да гласуват позицията си относно планирания нов стандарт за емисии Евро 7 на министерска среща в Брюксел в понеделник. Новите правила се основават на предложение на Европейската комисия за по-стриктно регулиране на емисиите на замърсители от превозни средства като автомобили, ванове и камиони. Такива замърсители включват, например, азотни оксиди.
Новото например е, че вредните за здравето вещества като фин прах, които могат да бъдат причинени от износване на гуми или спиране, също ще бъдат регулирани в бъдеще. Това означава, че електрическите коли и тези с водород също ще бъдат засегнати от правилата. Освен това регламентът определя минимални изисквания за живота на батериите за електрически автомобили и налага по-строги изисквания за това колко дълго трябва да издържат превозните средства.
Твърде се, че осем страни от ЕС ще поискат отлагане или намаляване на тежестта на изискванията при въвеждането на Евро 7. Документът за отлагане на евростандарта, който трябва да влезе в сила от 1 юли 2025 г., е подписан от България, Италия, Франция, Чехия и Словакия, Германия, Полша и Унгария,
Автомобилната индустрия, както и германското министерство на околната среда, се оплакаха, че според предложението на Комисията новите изисквания трябва да влязат в сила твърде бързо. Имаше и дебати относно спецификациите, при какви условия на шофиране трябва да се спазват граничните стойности.
След гласуването на държавите от ЕС в понеделник, новият стандарт за емисии Евро 7 все още няма да е напълно договорен. Европейският парламент, който също участва в законодателството, трябва да постигне съгласие по позиция и в крайна сметка трябва да се намери компромис между исканията на парламента и държавите от ЕС.