Фабриките за сънища не са само в приказките. Една напълно истинска вече 28 години работи у нас, а продуктите ѝ са в много български домове, и то в най-личното пространство - спалните.
Компанията, която много клиенти предпочитат заради високото качество на достъпни цени, носи инициалите на семейството, чиято собственост е - ТЕД, или Тодор, Елин и Димитър Тодорови. Баща и двама синове. Иначе казано - производителите на едни от най-търсените матраци на българския пазар.
Не само за фамилията Тодорови, а за целия екип сънят е нищо по-малко от кауза, която смело заявяват и отстояват. Безсънието е пандемия на днешното време -
процентът на хората, страдащи от хронично
недоспиване, расте всяка година
Проучвания доказват и сериозни загуби за работодателите, свързани с по-ниската ефективност и концентрация на служителите, натоварване върху здравната система и не на последно място - сериозни инциденти, пряко свързани с липсата на качествен сън.
В ТЕД вярват, че потребителите в България заслужават добър продукт на достъпна цена. Именно това според екипа е една от причините да печелят отличия от “публиката” като “Най-добра фирма в България”, “Любима марка” и “Марка с най-добро качество на българския пазар”. В края на октомври ТЕД бе отличена и в конкурса за най-добра българска фирма и на Fibank.
Но макар да цени качествените матраци, българинът все още сякаш подценява добрия сън - възприема го за даденост, отчитат от ТЕД.
За да предоставя качествен сън, компанията работи здраво от 1995 г. Стартират във време, в което матраците на нашия пазар са “примитивни”, с ниско качество и комфорт. Убедени, че могат да предложат по-добър продукт, собствениците, макар и без опит, се насочват към тази индустрия. Не след дълго, но след много хъс и проучвания се появяват и първите матраци с бранда ТЕД с модерна европейска визия.
28 г. по-късно фирмата е най-големият български производител в този сегмент, а гордостта от надписа made in Bulgaria споделят в още 37 държави на 5 континента.
След този успех ръководството на ТЕД спокойно споделя, че могат да се борят за клиенти рамо до рамо с най-големите производители в света. Как са го постигнали? Нямат конкретна рецепта. През всичките тези години обаче неотменно са правили едно нещо - осъзнато са предизвиквали себе си, за да расте компанията.
В ТЕД са убедени, че именно лично поставените предизвикателства дават посока към нови хоризонти. И понеже се хвърлят във всяко следващо с устрем, а трудните моменти ги правят още по-решителни, успехът им е гарантиран.
Такъв е и съветът им към младите предприемачи - да са решителни и да се обграждат с екип, също толкова въодушевен и работещ с мисъл, вяра и желание.
И понеже следват собствените си съвети, днес
фокусът на ТЕД е да реинвестират
обратно в компанията,
което също им помага да постигат бърз темп на развитие. Произвеждат матраците във фабрика с площ от 53 000 кв. м - едно от най-модерните и големи предприятия в Европа. Последната инвестиция е нов цех за производство на пружинни системи, за да имат гарантиран достъп до основни материали - особено важно във времена с нарушени вериги на доставки.
Освен на мащаба и производствените мощности, обръщат внимание и на добрата организация на процесите. Чрез свързаните към фирмата компании имат изградена вертикална интеграция, осигуряваща им гъвкавост и предимство пред много конкуренти у нас и зад граница.
А как виждат бизнеса си след 10 години? Като компанията, която гарантира добър сън на най-много хора по света. Оптимисти са, че България може да се превърне в един от основните износители на качествени продукти за сън. И това реално може да се случи, но само с правилната подкрепа и с държавни политики. Фирмата е носител на европейско качество и има предимството на по-лесен достъп до суровини и материали от съседни държави и все още по-евтина работна ръка от тази в Европа. Казват обаче, че бизнесът у нас усеща липса на подкрепа, каквато предприемачите в други държави получават.
ТЕД достойно отговарят и на процесите за кръгова икономика, към която се стреми светът, а устойчивите производствени практики са друга тяхна кауза.
През изминалата година
инициират проект по измерване на
въглеродния си отпечатък
заедно с Wind of change – френска консултантска компания в тази област. Целта им е да видят детайлно отпечатъка от производството си, за да знаят къде точно и как да го редуцират. В България обаче все още няма инсталации за рециклиране на матраци, а дори и в Европа са единици. Затова се фокусират към вн(едряване на технологии, които оставят по-малко отпадък в околната среда.
Трите принципа на успеха
1
Без страх от иновации - в технологията, производството, дизайна, маркетинга и обслужването
2
Непрестанно вдъхновение от обратната връзка с клиента - и най-малкият детайл е важен, но винаги здраво стъпили на земята
3
Стабилни в обещанията към клиентите
Какво не знаете за ТЕД?
- Продава на 5 континента
- Фабриката им е една от най-модерните и големите в Европа
- За 2022 г. са спестили 3900 т въглеродни емисии от соларната си система, а за последните 7 г. спестеният отпадък от надробена полиуретанова пяна е колкото 40 олимпийски басейна
- Чрез ролиране на матраците пестят транспорт - количеството се равнява на отпечатъка, оставен от 475 българи за 1 година
- Дори и качественият матрак е добре да се подменя на 8 години, защото задържа натрупана влага от човешкото тяло, прах и други замърсявания.