34% от автобусите, които ще возят в България и за които след 22 декември ще се правят поръчки за превози по редовни линии от общините, трябва да са чисти. Това предвижда проект за постановление на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта. То определя изискванията към превозните средства при поръчките на организациите в публичния сектор.
Чисто превозно средство се определя на база на емисиите, които отделя. Те са определени в специална таблица към наредбата. За автобусите означава
да се движат с алтернативно на
дизела гориво
- примерно метан, поясниха от министерството на транспорта. Може да се купуват и електрически превозни средства, или задвижвани от водород.
Когато община обявява конкурс за редовни линии, сред критериите към превозвачите ще трябва задължително да има изискване за процента на превозните средства, които да са чисти. Примерно ако някоя фирма иска да вози със 100 автобуса по натоварена линия, то 18 от тях трябва да отговарят на екоизискванията.
В таблицата за първия период, който е до 31 декември 2025 г., освен изискването 34% да са чисти автобуси има и още едно -
17% от тях да са с нулеви емисии
- да са електрически
или на водород,
това прави към 3 превозни средства. Ако 80% от парка е от двуетажни автобуси броят на тези с нулеви емисии може да е 8,5 на сто. Според експертите на транспортното министерство това би могло да се отнася най-вече за столичната община.
От 1 януари 2026 г. поръчките на общините за автобусни линии трябва да са с изискване 48 на сто от автопарка на превозвача да е с чисти машини.
Има поставени изисквания и при покупката чрез обществени поръчки и на леки автомобили. 17,6% от тях трябва да са чисти до края на 2025 г. За камионите изискването е да са 7%. До 2030 г. 48% от автобусите и 8 на сто от камионите трябва да са задвижвани от алтернативни горива.
От тези изисквания
изключения се правят за земеделска и
горска техника, верижни машини, превозни
средства за въоръжените сили,
за гражданска защита, пожарната и МВР. Не се отнася и за линейки и автокранове.
В становището на Министерския съвет към проекта за постановление се иска информация за условията на директивата какви са констатираните проблеми и необходимостта от приемането, кои са пряко засегнатите и заинтересовани страни, кои са органите с ангажименти в процесите и т.н.
При оценката на въздействието на този нормативен акт се допуска, че би могло първоначално - в краткосрочен план, да се наблюдава повишаване на разходите при възлагане на обществени поръчки. Това може да доведе до завишаване на средствата за инвестиции в нови технологии, но впоследствие ще се компенсира с повишаване на конкурентоспособността им.
Новите текстове са във връзка с изменение на евродиректива за чисти превозви средства от 2019 г. Основен акцент в нея е използването на обществените поръчки като един от най-важните инструменти за увеличаване дела на чистите превозни средства. По този начин публичният сектор ще може да оказва съществено влияние за стимулиране предлагането на по-ефективни, по-малко замърсяващи стоки и услуги на пазара.
С прилагането ѝ в националното законодателство и нормативни документи, обявяването на обществени поръчки на министерства, общини, ведомства процентът за чисти автомобили става задължителен.
За забавянето при въвеждането на директивата Европейската комисия е завела дело. Промените в Закона за обществените поръчки вече са факт, наредбата е минала обществено обсъждане, сега е ред на постановлението.