През март южнокорейският производител на батерии "Ес Кей Он" (SK On) и неговите доставчици "ЕкоПро" (EcoPro) и китайската Джи И Ем (GEM) подписаха меморандум за разбирателство за стартиране на съвместно предприятие. Съгласно условията на сделката предприятието трябваше да има капацитет за производство от 50 000 тона прекурсори - смес от никел, кобалт и манган - за батерии за електрически превозни средства.
По-малко от девет месеца по-късно обаче проектът на стойност 1 милиард долара е изправен пред несигурно бъдеще, тъй като новите разпоредби на САЩ заплашват да обърнат глобалните вериги за доставки на батерии, пише японският финансов ежедневник "Никей", пише БТА.
Миналата седмица администрацията на американския президент Джо Байдън предложи нови насоки относно така наречените Ограничения за чуждестранни юридически лица, будещи безпокойство (Foreign Entity of Concern restrictions – FEOC). Съгласно новите правила съвместно предприятие ще бъде класифицирано като FEOC, ако компания, която е под юрисдикцията на Китай, Русия, Северна Корея или Иран, притежава дял от 25 процента или повече в него.
Веднъж определено като будещо безпокойство, подобно съвместно дружество няма да отговаря на условията за данъчни кредити и субсидии съгласно американския Закон за намаляване на инфлацията (IRA), както и Двупартийния закон за инфраструктурата на САЩ.
Тези данъчни кредити и субсидии са от значение за корейските компании, тъй като глобалните производители на електромобили искат да използват батерии, които ще им помогнат да се класират за данъчни кредити и субсидии в САЩ.
Новите ограничения са особено тревожни за южнокорейските производители на батерии и производители на материали. Много от тях имат големи амбиции за американския пазар, но също така са подписали меморандуми за разбирателство и споразумения за стартиране на съвместни предприятия с китайски партньори. Тези споразумения обхващат операции не само в Южна Корея, но и по целия свят - от Индонезия до Мароко.
Такива партньорства имат икономическа логика. Китай и Южна Корея са основни играчи на нововъзникващия пазар на батерии за електромобили, благодарение на компании като "Ес Кей Он" и "Ел Джи Енерджи солюшън" (LG Energy Solution) и Си Ей Ти Ел (CATL), както и много по-малки доставчици.
Сега южнокорейските компании са изправени пред труден избор - да преговарят с китайските си колеги, за да намалят дела си до по-малко от 25 процента в съвместните предприятия, или на практика да се откажат от пазара за електромобили в САЩ.
Според Вашингтон насоките ще насърчат диверсифицирани и устойчиви вериги за доставка на критични суровини и компоненти за батерии. Те обаче и целят да гарантират, че САЩ ще са водещи на пазара на електрически автомобили.
Правилата ще се прилагат за компонентите за батериите от 2024 г. и за критичните минерали от 2025 г.
По думите на Бек Джае Сеунг, старши анализатор в "Самсунг електроникс" (Samsung Electronics), корейските компании, управляващи съвместни предприятия с китайски партньори, трябва да обмислят три неща: "Първо, дали техните китайски колеги са под контрола на правителството, (и по този начин) подчинени на FEOC. Второ, дали те ще коригират съотношението на дяловете в съвместните дружества, за да се възползват от Закона за намаляване на инфлацията. Трето, дали ще пренасочат продажбите си към пазари извън САЩ".
През септември Ел Джи Кем (LG Chem), най-голямата южнокорейска химическа компания, подписа споразумение филиал на китайската група "Хуаю" (Huayou), за създаване на фабрика за литиево-ферофосфатни аноди в Мароко. Условие в споразумението постановява, че съответните нива на собственост ще бъдат решени, след като станат известни промените в американските правила на FEOC.
"И двете компании се съгласиха да коригират съотношението на дяловете си по-късно в съответствие с правилата на FEOC, съгласно Закона за намаляване на инфлацията", посочи "Ел Джи Кем" в изявление.
Компанията е избрала Мароко, тъй като страната има споразумение за свободна търговия със САЩ, което отговаря на изискванията предоставяне на данъчни кредити. Северноафриканската страна също има най-големите запаси в света от фосфатни скали, критичен минерал за литиево-ферофосфатни аноди, които обикновено се влагат в по-евтини електромобили.
Водещият южнокорейски производител на батерии "Ел Джи Енерджи солюшън", филиал на Ел Джи Кем, заяви, че не е много притеснен от новите американски правила, тъй като вече е инвестирал в производства в Северна Америка.
"Инвестирахме в диверсификация на веригите за доставки след приемането на Закона за намаляване на инфлацията, по-специално в Северна Америка", съобщи компанията.
Според редица анализатори южнокорейските производители на материали за батерии ще преструктурират съвместните предприятия с китайските си партньори.
Новите американски правила също ще повлияят на бъдещи решения, тъй като южнокорейските компании стават по-предпазливи при привличането на китайски капитал.