Регистрациите на нови автомобили в Германия са се увеличили със 7,3 на сто на годишна основа през 2023 г., съобщи днес Федералната служба за автомобилен транспорт, цитирана от ДПА и БТА.
Остава обаче неясно, какво ще се случи през новата година на пазара на електромобили.
Общо 2,84 млн. нови автомобила са били регистрирани в Германия през последните 12 месеца.
Броят на новите регистрации на превозни средства за търговски цели рязко се е увеличил, докато същевременно са били регистрирани по-малко частни автомобили, отколкото през 2022 година. Две трети от всички нови регистрации са били на фирмени автомобили.
Около 524 000 от новорегистрираните автомобили са били изцяло електрически, което е увеличение с 11,4 на сто в сравнение с 2022 година. Делът на изцяло електрическите автомобили от всички нови регистрации е 18,4 на сто в сравнение със 17,7 на сто през 2022 година.
Програмата на Германия за субсидиране на електромобили приключи внезапно и преждевременно през декември като част от преразгледания в последния момент бюджет за 2024 година. До това се стигна, след като съдебно решение доведе до огромен недостиг в разходните планове на правителството.
"Неочакваното спиране на държавната премия за закупуване на електромобили ще доведе до спад в регистрациите на нови електромобили през тази година", прогнозира Феликс Гал, ръководител на отдел "Мобилност" в консултантската компания за управление И Уай (EY).
"Пазарът на електромобили все още не е стъпил на собствените си крака, а зависи от държавните субсидии. Там, където няма подкрепа и инвестиции в добра инфраструктура за зареждане, ще бъдат продадени само няколко електромобила", допълва Гал.
Редица производители на автомобили обаче обявиха, че самите те ще плащат премиите, което означава, че за мнозина купувачи на автомобили цената на нов електромобил, поне засега, остава без промяна.