Вече никой не се ангажира с пусков срок за "Железница", а тапите продължават
На 19 януари се навършват две години, откакто най-дългият магистрален тунел в България е готов. “Железница”, който се намира на магистрала “Струма”, малко след Благоевград в посока Кулата и Гърция, е дълъг 2200 метра и тъй като е строен в последните години, отговаря на всички съвременни изисквания за безопасност.
Той има съвременно енергоефективно осветление, системи за вентилация и пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, проходи между двете тръби за евакуация при нужда и т.н. Но е едно от малкото пътни съоръжения, ако не и единственото, на което никой от последните регионални министри не може да пререже лентата, след като е напълно готово. Защото последните два-три километра преди и след тунела
се оказаха в свлачищна зона,
която се активизира по време на строителството. И въпреки че подходите към тунела също са готови, никой не може да поеме отговорността да пусне движението по тях, защото е опасно, преди да бъдат укрепени. Което продължава вече втора година, без изгледи да приключи в някакъв определен срок.
Миналата година, буквално седмици преди да бъде съставено сегашното правителство, служебният регионален министър Иван Шишков пусна тържествено движението по близо двукилометровата отсечка от южната страна на тунела. Но колите не влизат в самия тунел, защото после няма как да излязат от него. Малко преди “Железница” слизат на стария път Е79, заобикалят тунела и се качват отново на магистралата след 3 километра.
Което създава огромни тапи. Защото след като всички превозни средства са се движили в индианска нишка по разделения с колчета път през Кресненското дефиле, шофьорите се качват на нещо като магистрала, обозначена като магистрала. И естествено, ускоряват, за да се окаже, че без никакво предупреждение пътят се стеснява до една лента, тя прави остър завой и се налага да слязат на стария път.
Водачите на тежки камиони постоянно се оплакват, че трудно овладяват машините си, защото освен стеснението има и остър завой. А и движещите се в насрещната посока са на друга височина и нощно време заслепяването е нещо обичайно.
Нещата са се усложнили, когато през лятото /е поставена бетонна стена. Тя всъщност е елемент от укрепителните съоръжения, които да държат тази магистрална отсечка здраво прикована към скалите. Само че в самото начало изобщо не е имало предупредителни знаци за нея и за кратко време са се случили няколко инцидента – колите просто се удрят в стената.
След подаден сигнал до Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” бе направена проверка на района през октомври м.г. За да се повиши безопасността на участъка, от агенцията предписаха пътната лента да се стеснява преди края на новата отсечка,
за да имат време колите да се приготвят за това, което ги очаква
Освен това да се постави допълнителна светлинна сигнализация и задължително да се засили полицейското присъствие в района. Но все пак трайното решение на проблема зависи от завършването на укрепването и на другия край на тунела. А и тапите продължават да се образуват редовно, абсолютно всяка събота и неделя.
На пръв поглед тунелът вече може да се пусне в експлоатация, защото трите километра преди него откъм северната му страна са изградени. Те представляват един виадукт, тъй като самият тунел е на доста по-голяма височина от околния терен.
Но на многобройните въпроси кога ще стане това регионалният министър Андрей Цеков категорично отговаря, че първо ще завърши укрепването и тогава ще се пусне движението. Защото докато това продължава, ще се налагат непрекъснати ограничения в движението, така че няма смисъл да се прибързва, обясни Цеков.
Начинът за справяне със свлачището е платното в посока Гърция да бъде частично покрито със защитна конструкция, която да пази пътя от земните маси. След дълги спорове, които продължиха през цялата 2021 и отчасти през 2022 г. кой е най-добрият начин, бе решено това да се случи чрез бетонна стена и допълнителен тунел с дължина от около 300 метра, в който ще мине платното за Гърция. Платното в посока София пък ще бъде само укрепено в основата си. Това обаче може да се случи чак след завършването на минитунела, тъй като за изграждането му в момента е необходимо ползването и на това платно.
Според експерти ако се пусне платното за движение, това ще образува още по-големи тапи,
които ще бъдат и от двете страни на тунела,
и това е причината за отлагането на пусковия срок.
Той бе планиран първоначално за август м.г., или поне така обяви арх. Шишков. Първоначално сменилият го на поста Андрей Цеков също твърдеше, че може и да се спази този срок, но през септември вече отложи пускането за ноември. После датата стана 20 декември, но и новата 2024 година дойде и от пътната агенция напоследък категорично отказват да се ангажират с конкретни срокове. Най-вероятно стремежът сега ще е лятото да не завари района в същата ситуация.
Междувременно се оказа, че всички тези дейности глътнаха нови 80 млн. лв.