Кросоувърите пазят добре само шофьора и пътниците, твърдят експерти от европейските краш тестове
След като най-голямата екологична организация “Грийнпийс” заклейми големите кросоувъри като колите, които замърсяват най-много въздуха, експертите, които провеждат краш тестовете в Европа от Euro NCAP, обвиниха големите SUV модели, че застрашават околните повече от останалите автомобили при катастрофа.
Последният кръг от европейските краш тестове за 2013 година включваше 11 модела: осем от тях бяха електрически, а девет SUV модели. А именно - седаните Volkswagen ID.7 и BMW Серия 5, както и кросоувърите Mercedes-Benz EQE, Smart 3, китайските Xpeng G9 и Byd Tang и Seal U, корейските Hyundai Kona и Kia EV9, японският Honda ZR-V и виетнамският Vinfast VF8, който направи своя дебют на европейския пазар.
От 11-те тествани модела едва три бяха под два тона и само Smart 3 е класифициран като компактен семеен автомобил.
“Дълго време
се смяташе, че по-голямото тегло означава по-голяма безопасност,
но това не е така”, коментира Михаил ван Ратинген, генерален секретар на Euro NCAP. “Увеличението, което виждаме в теглото на автомобилите, не е свързано с проблемите на безопасността, а с потребителското търсене на обширни коли с по-големи батерии. Това обаче е тенденция, която не помага на околната среда: големите и тежки автомобили обикновено са по-малко ефективни от по-леките и по-малки.
Има обаче и проблем с безопасността, който възниква в случай на инциденти между толкова тежки автомобили и по-леки или още по-лошо, когато участват най-уязвимите участници в движението - пешеходци и велосипедисти.”
Иначе SUV моделите от последните тестове се представят добре и предлагат адекватна защита за возещите се в тях. Най-високо класираният SUV Mercedes EQE отбеляза добри резултати за своята технология за подпомагане на безопасността,
но не е перфектен в централната си система на въздушните възглавници
По-големият Kia EV9 също е награден с пет звезди, като се откроява покритието на оборудването за безопасност на децата.
При Smart #3 е отбелязано, че пътниците на предните седалки са осъществили контакт по време на катастрофата и колата не е била оборудвана с детектор за присъствие на деца - система, която задейства предупреждение към водача, ако хлапето е оставено незакопчано на столчето. За второто поколение Hyundai Kona Electric специалистите от Euro NCAP пишат, че е “истинско разочарование” и е “имал късмета да избегне оценката от три звезди”.
Неговите системи за избягване на катастрофи и за подпомагане на водача липсват
и няма достатъчно подобрение спрямо предишната Kona.
Honda ZR-V също не достига петзвездната оценка, въпреки че е най-лекият автомобил на теста с 1589 кг. Кросоувърът, който се произвежда в Китай, е с оценка от четири звезди.
Чисто китайските кросоувъри BYD Tang, BYD Seal-U и Xpeng G9 бяха отличени с пет звезди, като на G9 липсваше само защита на главата на пешеходците и защита на корема за по-малките пътници.
Vinfast VF8 постигна четири звезди. Първият електрически SUV на виетнамската компания, който пристига в Европа, печели 4 звезди със 76% за защитата на възрастните и отличните 89% за тази на децата. Има някои недостатъци като лошото затягане на предпазните колани на предните седалки и неправилното отваряне на въздушната възглавница за коленете.
Представителните седани на теста - Volkswagen ID.7 и BMW Серия 5, са с пет звезди, като ID.7 постигна 95% за защита за възрастни - “един от най-добрите общи резултати за годината”.
Баварците се изравниха с ID.7 по цялостно представяне, но не постигнаха толкова висок резултат за защита на пътниците при челен удар.