Бивш депутат изненада министър Кирил Вътев на откриването с въпрос за новите геномни техники към германския му колега

Биволски суджук и бабек от България, сок от царевица от Перу, “Лъкифиш” от Китай, крекери от скакалци от Чехия и още десетки нетипични, някои дори екзотични продукти може да се опитат на най-голямото селскостопанско изложение в Европа - “Зелена седмица” в Берлин.

За изложението протестиращите фермери направиха жест и не блокираха Берлин, а проведоха само шествие с техника в първите часове след откриването му. Не е ясно обаче дали ще е така и при планираното за 24 януари посещение на канцлера Олаф Шолц. Самата “Зелена седмица” продължава до 28 януари, като се очакват посетителите да достигнат 300 000 души.

България участва за 33-и път в селскостопанското изложение в германската столица.

Тази година продуктите си предлагат само 11 фирми

на националния щанд от 143 кв. м. Като традиционен участник страната ни обаче беше включена в официалната обиколка при откриването в петък. Земеделският министър Кирил Вътев посрещна с баница, питка с шарена сол и пчелен мед своя германски колега Джем Йоздемир, кмета на Берлин Кай Вегнер, президента на асоциацията на германските фермери Йоахим Руквид.  Официалните гости опитаха още българско вино и плодов сок от круши.

Изненадата при откриването на щанда дойде от една от участничките в него - биопроизводителят Албена Симеонова, която е и председател на асоциация “Биопродукти”, бивш депутат и яростен противник на облекчаването на режима в Европа на новите геномни техники. Използвайки стратегическото си предимство, че беше непосредствено до германския министър, тя успя да го попита дали Германия ще подкрепи т.нар. ново ГМО. Йоздемир я увери, че страната му остава на позицията “въздържал се” но не защото има опасения за здравето при използване на тези нови геномни техники, а защото това ще доведе до предимства за американските компании на европейския пазар и техните колеги на Стария континент могат да пострадат икономически. 

Въпросът на Албена Симеонова към Йоздемир първоначално силно възмути министър Вътев, който  ядно коментира, че идващите към изложението трактори са именно заради “зелените”, а не заради нещо друго. Но после бързо му мина.

Освен биовиното от Никополското плато на Албена Симеонова германците могат да опитат на българския щанд и продуктите на още 3 винарни - “Фоур френдс”, “Трифонов” и “Синята къща” - Мелник. Последната е малък семеен бизнес, който се опитва да наложи виното от непознатия сорт “Мелник юбилеен - 1300”. Този хибрид е разработван от български селекционери от опитната станция в Сандански по времето на социализма и комбинира широката мелнишка лоза с грузинския “Сапаревия”. В България това грозде се отглежда от малко производители в региона на Мелник, но

интересът към него расте

Причината е, че хибридът е много устойчив на суша и болести. А виното от него омеква с времето и има потенциал със стареенето да става по-хубаво. Въпреки че е малък производител и разчита на директни продажби, “Синята къща” е успяла да направи износ в Швейцария преди 3 г. и виното се е харесало на местните потребители. Сега надеждите са и за интерес от германците.

Не е такъв оптимист обаче търговският директор на “Фоур френдс” Слав Ценов, който разказа, че участва по-скоро с идеята да види как стоят те спрямо конкурентите от целия свят, отколкото заради евентуален експорт. Причината била, че германският потребител залагал на сравнително евтини вина и трудно плащал повече от 6 евро за бутилка. А и само по-възрастното поколение познавало българските гроздови еликсири, докато младите немци предпочитали вина от Новия свят и не ни приемали като винена дестинация. Затова и проверката на Ценов в големите магазини в Берлин показала, че на практика

българско вино там вече не се продава.

Традиционен участник на “Зелената седмица” е шефката на националния съюз на производителите на етерични масла, маслодайни и енергийни култури Зара Клисурова от Сопот, която предлага продукти от рози и етерични масла.  

“Има интерес към ментовата вода от салон за ароматерапия в Берлин, купиха доста голямо количество”, каза Клисурова. Наскоро тя е успяла да продаде и розово масло в САЩ, след като там го изследвали в продължение на 14 дни и в лабораторията не открили никакви примеси, за разлика от продуктите на други доста по-големи от нея БГ производители, на които бил отказан внос. 6 евро струва на “зелена седмица” подкова български суджук.

6 евро струва на “зелена седмица” подкова български суджук.

Милена Иванова от семейната “Медена долина” в казанлъшкото село Ясеново пък участва за първи път. След като техните мед и пчелни продукти вече са наложени на нашия пазар, сега идеята е     да ги видят и в Германия и ако има интерес, да направят следващата крачка - износ. В момента фамилията ѝ се грижи за 700 пчелни семейства. 

Разбира се, на българския щанд

не липсват и млечни и месни продукти

Биволски суджук и биволско сирене предлага фермата на Иван Ечев от Левски. Срещу 4 евро немците могат да опитат тарелка с вкуснотиите. На друг от щандовете ни се продават луканки, суджуци, бабек, пастърма. Подкова суджук е на цена от 8 евро, а парче луканка и бабек - по 6. Немците търсят и специализираните наши растителни биомасла за овкусяване на салати и козметика от лешници и орехи на българска фирма от Трявна, както и сладка, брашно и всякакви продукти от шипки.

1400 са изложителите от 61 държави на тазгодишната “Зелена седмица”. В съседство до българския щанд чехите са изградили традиционна пивоварна, съседите от Северна Македония залагат на ракия и вино, турците - на баклава и гьозлеме, а Тайланд е с акцент върху сушените плодове от манго, ягоди, ябълки, джинджифил.