БДЖ ги купува от “Дойче бан” след три месеца преговори и на добра цена

Те са за скорост 200 км в час, ще стигат от София до Варна и Бургас

БДЖ купува от “Дойче бан” - държавния превозвач на Германия, до 70 пътнически вагона на много добра цена. Това съобщиха от министерството на транспорта след срещата на министър Георги Гвоздейков и посланичката на Германия Ирене Планк с представители на немския превозвач, които са у нас.

Със сделката българската железница ще модернизира над 20% от вагоните си. В момента тези, с които се возят пътниците, са на възраст над 40 години.

Придобиването на 70 германски вагона означава, че БДЖ ще могат да комплектуват 10 влакови композиции, коментират от ведомството на Гвоздейков. Вагоните

ще возят на дълги разстояния

по линиите София-Бургас и София-Варна.

Те са климатизирани, с електроника, на табла вътре се съобщава коя е следващата спирка, има и безжична интернет връзка. В 10 от тях ще има и бистро, където ще се предлагат храна и напитки.

“През изминалите шест месеца проведох поредица от срещи с посланици от различни европейски държави и изпратихме запитвания до всички големи производители на подвижен състав в Европа, като целта беше само една – бързи стъпки към реформата на БДЖ”, заяви министър Гвоздейков. Той благодари на посланик Планк за активната подкрепа от посолството на Германия, за да може за по-малко от 3 месеца да бъдат осигурени вагоните, които ще бъдат доставени в кратки срокове.

“Това е отличен шанс българското общество най-после да получи така чаканата реформа в железопътния транспорт, която не е направена повече от 30 години”, каза още Гвоздейков.

Германските вагони ще могат да се движат със скорост до 200 км в час, без купета са, а с отворено пространство, като притежават всички удобства за пътниците, допълни министърът и добави: Целта е влакът да стига по-рано от автобуса и на по-ниска цена от него.

Посланик Планк заяви, че е впечатлена от енергията и ентусиазма, с които екипът на министерството и БДЖ са работили по този проект. “За по-малко от 3 месеца с много целенасочена работа от ваша страна успяхте да превърнете идеята в реални резултати”, добави тя.

Сделката е договорена 99%, включително и цената и парите били осигурени. Последните технически огледи ще бъдат направени от представители на БДЖ и министерството в началото на февруари. Вагоните са се

движели до декември по релсите

в Германия, реновирани са през 2012-2014 г.

От министерството се въздържат да съобщават цената, преди да е подписана сделката.

Като се базират на проучване на БДЖ за пазара на нови вагони в Европа, коментарът е че сумата е в пъти по-ниска от цената на нов, която е към 4, 87 млн. лв. Парите са по-малко и от тези по сделката за реновиране на вагони в Дряново, която така и не се осъществи. При нея цената за обновяване бе 1,77 млн. лв. на вагон.

По-късно по bTV министърът каза, че най-бързото решение било да осигурят отнякъде подвижен състав, който е наличен, дори да е втора употреба. “Не защото нямаме пари, а защото чисто технологично няма как да предоставим толко бързо даден влак”, заяви той.

Гвоздейков очаква сделката да бъде финализирана до средата на февруари и “през пролетта да имаме нещо значително по-ново и модерно”, каза още той.

Един от вагоните, които БДЖ ще купи.
Един от вагоните, които БДЖ ще купи.
10 от тях ще бъдат бистра.
10 от тях ще бъдат бистра.
В някои от тях ще има и отделение за велосипеди.
В някои от тях ще има и отделение за велосипеди.