Европейският парламент и Съветът обмислят нови мерки за регулиране на размерите на SUV моделите през следващите месеци. Новите автомобили в Европа стават средно с 1 см по-широки на всеки две години, сочи проучване на Transport&Environment (T&E). Освен това тенденцията ще продължи поради нарастващите продажби на SUV автомобили - освен ако законодателите не предприемат действия. Около половината от продадените нови коли вече са твърде широки за минималното място за паркиране по улиците в много страни. Париж може да бъде първата голяма европейска столица, която ще се справи с тази тенденция, ако гражданите й одобрят по-високи такси за паркиране на SUV на референдум на 4 февруари.
От T&E са на мнение, че законодателите на ЕС трябва да наложат преразглеждане на максималната широчина на новите автомобили, като актуализират законодателството през следващите месеци. Освен това градските власти трябва да определят таксите за паркиране въз основа на размера и теглото на превозното средство, така че големите луксозни SUV да плащат повече за използване на по-голямо място.
Средната широчина на новите автомобили се е увеличила до 180,3 см през първата половина на 2023 г. спрямо 177,8 см през 2018 г., установява изследването на T&E.
В момента регулациите на ЕС показват, че няма ограничение за шипочината на кросоувърите. Новите автомобили в ЕС могат да имат същата максимална широчина - 255 см, като вановете и товарните бусове.
Сред първите 100 модела през 2023 г. 52% от продадените возила са били твърде широки за минималното определено място за паркиране на улицата (180 см) в големите градове, включително Лондон, Париж и Рим, установява още изследването. Паркирането на улицата вече е трудно дори за средната нова кола (широка 180 см), докато големите луксозни SUV вече не се побират. С широчина около 200 см, големите луксозни SUV автомобили оставят твърде малко място.
Ръстът в размерите е силно изразен сред големите луксозни SUV, но не само. сред на-широките коли по пътишата са тези на американската компания Tesla. сичките модели са над 2000 мм, а Model X е 2271 широк. За сравение големият SUV Range Rover е с широчина 2209 мм, а новата "седмица" на BMW - 2192 мм. Mercedes-Benz GLS е 2157 мм, а Audi Q7 - 2212 мм.
По-широките конструкции също така позволиха допълнително повишаване на височината на джиповете, въпреки че данните за катастрофи показват, че увеличение с 10 см на височината на предните части носи 30% по-висок риск от смъртни случаи при сблъсъци с пешеходци и велосипедисти.