Производителите правят остър завой заради скъпите електрически модели

Хибридните автомобили, които могат да се зареждат с ток от обикновен контакт или специална станция, или т.нар. плъгин хибриди (PHEV), в последните години загубиха пазарен дял. Това се случи най-вече заради твърдите (засега) планове на ЕС да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 година. Освен това плъгин хибридите в началото на лансирането си бяха с около 20-ина процента по-скъпи от вариантите без електромотор, доста по-тежки заради батериите си, а освен това предлагаха реално около 30-40 км пробег на ток - твърде малко за клиентите, които пътуват повечко всеки ден, дори и предимно в градски условия.

През последните месеци обаче ситуацията коренно се промени - плъгин хибридите не са толкова по-скъпи от еквивалентите си на бензин или дизел, а в същото време

са доста по-достъпни от колите само на ток

Освен това пробегът на плъгин хибридите се увеличава и вече има много от тях, които минават 60-70 км без проблем.

Китайският гигант BYD обещава скоро плъгин хибридите на марката да имат електрически пробег от 105 км, а Toyota подготвя бъдещ PHEV с обхват на ток от 180 км.

Производителите обаче правят рязък завой към хибридите най-вече заради охлаждането на клиентите към чисто електрическите автомобили, чийто пазар не само че не расте в първоначално прогнозираните темпове, но и дори започва да тъпче на едно място.

За автогигантите първоначално нещата започнаха доста добре, тъй като много клиенти мигрираха към електрическите автомобили. Но повечето тях са заможни хора, които могат да си позволят коли, струващи няколко десетки хиляди евро.

За производителите тези скъпи модели бяха гаранция за бърза печалба.

Но нещата стават трудни и този ранен ентусиазъм вече е угаснал. Защото

богатите купувачи вече губят интерес  към електрическите автомобили,

които в същото време остават твърде скъпи за средната класа. В резултат на това продажбите падат драстично, което принуди някои от производителите да преразгледат плановете си.

Плъгин хибридите на скъпите коли като това BMW X5 вече доближават пробег от 100 км само на ток в града.
Плъгин хибридите на скъпите коли като това BMW X5 вече доближават пробег от 100 км само на ток в града.

Преди няколко дни изпълнителният директор на General Motors Мери Бара обяви, че ще разшири производството на хибридни автомобили в Северна Америка.

Volvo пък се оттегля от дъщерното си дружество за електрически автомобили

Polestar и нейното управление ще се върне директно към китайския собственик Geely. Тези промени не са тривиални и те само съживяват едно старо противопоставяне: това между производителите, които искаха бързо да преминат към електрически коли, като GM или Volkswagen, и тези, които се застъпваха за преходен период, използвайки плъгин хибридите, като Toyota и Stellantis.

В интервю за Business Insider Мери Бара обяснява, че “разгръщането на plug-in технология в стратегически сегменти ще осигури някои ползи за околната среда на електрическите автомобили, като същевременно ще продължи изграждането на инфраструктурата за зареждане”.

Явно хибридните автомобили представляват разумно и жизнеспособно решение както за хората, така и за посрещане на нуждите от декарбонизация на сектора.

Освен това

ценовата война, започната от Tesla, също поставя производителите под натиск

Все още не всеки може да отговори на предизвикателството на евтините електрически автомобили, както се очаква. Това е допълнителна причина компаниите да се върнат към хибридните автомобили, за които технологията вече е усвоена и производствените разходи са по-ниски.

Електрическите автомобили с батерии се утвърдиха като третия най-популярен избор за купувачите през 2023 г. в ЕС. През декември пазарният дял нарасна до 18,5%, допринасяйки за дял от 14,6% за цялата година, изпреварвайки дизела, който остана стабилен на 13,6%. Бензиновите автомобили запазват преднината си от 35,3%, докато хибридно-електрическите автомобили са на второ място, контролирайки 25,8% пазарен дял.

През декември 2023 г. продажбите на нови електрически автомобили с батерии намаляха за първи път от април 2020 г. (по време на пика на пандемията от COVID-19), спадайки с 16,9% до 160 700 бройки.

През декември новите регистрации в ЕС на хибридно-електрически автомобили нараснаха с 26%.