Volkswagen ID.7 и Tesla Model 3 са сред моделите с най-големи разлики в студено време
През зимата пробегът на електрическите автомобили намалява заради студа. Но с колко? Тест, проведен в Норвегия, показва, че разликите могат да бъдат огромни между обявената и действителната автономност дори и при някои добре познати модели.
Зимата не е идеалният сезон за електрическите автомобили, а оттам и за техните собственици. Защото не е тайна, че през студените дни пробегът на акумулаторните автомобили има тенденция да намалява, защото ниските температури натоварват допълнително батериите.
Вече бяха публикувани няколко теста по темата, но този път Норвежката автомобилна федерация е тази, която се зае с тази нелека задача. Гледната точка е интересна, защото Норвегия е страната, в която електрическите автомобили съставляват 80% от пазара на нови коли.
Тестът, проведен от автомобилния клуб, е сравнително лесен като условия. За експеримента са привикани 23 модела на ток, които се карат от Осло до северния град Домбос и обратно с напълно заредена батерия. Маршрутът включва и хълмове,
а температурите варират между -2 и -10 градуса
Целта е да се кара, докато батериите на колата се изпразнят и съответният електромобил спре. В същото време не се гони време, а се толерира екологичното шофиране.
След това автомобилният клуб сравнява действително получените автономии на всеки модел с цифрите по каталог, написани от производителите. И има някои изненади.
Обобщението на тестовия екип е единодушно, че електрическите автомобили значително губят пробег в студено време. Според тяхните изчисления
обхватът намалява средно със 110 км при минусови температури
Най-добрите участници губят само 60 км от заявения от производителя пробег, но най-лошите - 3 пъти повече. Най-зле представилата се кола загуби 6 пъти повече километри от първата в класацията.
Изненадващо печели напълно непознатата в по-голямата част от Европа китайска марка Hiphi. Спортният модел Z, струващ повече от 100 000 евро, загуби само 33 км и следователно водачът в него успя да измине 522 км от 555-те, които са обещани от компанията. Повече от почтено.
При BMW i5 разликата от каталожния пробег е 61 км, при Lotus Eletre - 65 км, Xpeng G9 - 68 км, а при Kia EV9 - 63 км. Не може да се отрече, че това е страхотно представяне, което свидетелства за успеха на тези коли и техните технологии.
От другата страна обаче е един от най-продаваните електрически автомобили в света - обновената версия на Tesla Model 3. Автомобилът,
който на теория обявява 629 км автономност, успява да измине на теста само 441 км,
или 188 загубени километра. Същото важи и за други големи марки, които вече са утвърдени на автомобилния електрически пазар. Polestar 2 Long Range загуби 188 км, Volvo C40 - 177 км, Toyota bZ4X трябваше да признае 146 км автономност и Volkswagen ID.7 - 194 км (414 км вместо обещаните 608 км).
Ако не сме изненадани, че електрическите автомобили губят автономност при екстремни студове (като смартфоните), със сигурност не са очаквани обаче такива големи разлики между моделите.
Това, което също е подвеждащо, е цикълът WLTP (означава Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), който, въпреки че е по-близо до реалността от стария стандарт,
все още има недостатъци и е твърде оптимистичен спрямо реалния живот
В това отношение американският метод е по-справедлив (EPA), защото обявява 20% по-малка автономност в сравнение със стандарта WLTP.
В теста, проведен от норвежците, Hiphi Z е колата, която стигна най-далеч, но също така е и тази, която консумира най-много. Най-икономичният модел при силен студ е Hyundai Ioniq 6 (16,3 kWh/100 км).