Това е, когато мерките се предприемат без предварителни обсъждания и измерване на ефекта от законовите промени
Сдружение “Българска асоциация на комуникационните агенции” (БАКА) е юридическо лице с нестопанска цел и е независима, доброволна, обществена организация за
осъществяване на дейност в обществена полза.
Сдружението е най-широко представителната обществена организация в България, обединяваща дейността на комуникационните агенции от всички познати начини на съвременна комуникация – от различните видове реклама до PR услугите.
Сдружението има за цел да способства за утвърждаването на комуникационната дейност като важна и неотменна сфера в свободната пазарна икономика, да способства за утвърждаване на положителния имидж на рекламата сред широката общественост и да съдейства за пространното информиране на обществото за цялостната комуникационна стратегия и политика на рекламната дейност.
Като браншова асоциация приветстваме стремежа за социално отговорна законова регламентация на осъществяването на хазартните дейности и залаганията в страната, така че да бъдат защитени уязвимите групи. Това според нас е необходима стъпка за регулирането и установяването на ясни правила в този сектор, както и синхронизиране на българското законодателство с европейското.
Българската асоциация на комуникационните агенции, която обединява и изразява интересите на десетки утвърдени рекламни компании, настоява за провеждането на задълбочена дискусия и консултации с всички потенциално засегнати от предложените изменения на закона страни. Без подобни предварителни обсъждания и измерване на ефекта от законовите промени, БАКА намира пълната рестрикция върху рекламата на хазартни игри за неоснователна, недомислена и прибързана.
Многократно сме изявявали готовността си да участваме в работни групи, да дадем необходимия за тези важни решения експертен поглед и да помогнем на законодателната инициатива, още повече в случая това засяга пряко комуникационния бранш, който БАКА представлява. Предвидената с изменението на чл.10 от Закон за хазарта пълната рестрикция върху рекламата на хазартни игри ще повлияе многопластово не само на хазартната индустрия, но и върху професионалната рекламна и медийна среда.
Със своята експертиза БАКА би била много полезна в изчистването на детайлите и прецизирането на една регулаторна рамка, като още веднъж подчертаваме, че регу-лация е абсолютно необходима и обоснована, но всеки забранителен законов режим изисква сериозна стратегия за въвеждане – нещо, което в настоящата прибързана си-туация не се вижда.
Предвид това, че внасянето и гласуването на законопроекта се предприе в нео-бичайно “спешен порядък” и без да бъдат изискани и взети предвид аргументите на всички потенциално засегнати страни, то при положение, че предвиденото за 30.04.2024 г. второ гласуване се състои, отправяме препоръка да се предвиди прехо-ден/гратисен период, за да се даде възможност планираните инвестиции в медиите да се реализират без съществени сътресения.
БАКА би желала да вземете предвид нашите аргументи при обсъждането на изменението и допълнение на Закона за хазарта. Изразяваме готовност да се включим
3
в процеса на установяване на правила при регламентиране на рекламата на хазарта, да изложим подробно професионалното си становище и да вземем участие в дискусии от различен формат, каквито прецените, че ще са необходими.
Вярваме в необходимостта от широко обсъждане на Законопроекта за хазарта с всички професионално и обществено заинтересовани страни, защото това е пътят към изработването на по-добър и работещ закон, полезен и на обществото, и на бизнеса.
С уважение,
ЧАВДАР КЕНАРОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
БЪЛГАРСКАТА АСОЦИАЦИЯ НА КОМУНИКАЦИОННИТЕ АГЕНЦИИ